<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Noe svakere fra el-selskap – guider raskere vekst

Elektroimportøren leverte noe svakere på driften, men guider raskere vekst i andre kvartal. 

Publisert 4. mai 2022 kl. 07.46
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 184 ord
LA FREM TALL: Andreas Niss, CEO i Elektroimportøren. Hegnar Media

 

Elektroimportørens justerte EBITDA ble 44 millioner kroner i første kvartal 2022, sammenlignet med 46 millioner kroner samme kvartal året før. Den justerte EBITDA-marginen ble 12 prosent, mot 13,2 prosent samme periode året før.

Resultat før skatt ble 12 millioner kroner i kvartalet, mot 21 millioner i 2021, av en omsetning på 137 millioner kroner – opp fra 129 millioner i fjor.

Guider høyere vekst

Elektroimportøren venter å ha en moderat høyere vekst i andre kvartal sammenlignet med første kvartal, ifølge selskapets kvartalsrapport onsdag.

Fraktkostnader samt et skifte i SOB til B2B-salg og vekst i elbilladere skaper et press på bruttomarginen, og det viktigste i andre kvartal blir derfor å balansere vekst og bruttomarginen.

Andre kvartal har startet i tråd med trenden for første kvartal, og Elektroimportøren venter at denne trenden vil fortsette utover kvartalet, med vekst i B2B-markedsandelern og fortsatt utfordringer med vekst online og i B2C.

«Vi ser tegn på at B2C-salget har tatt seg noe opp, men B2B-salget vokser raskere. Dette øker viktigheten for oss å styre bruttomarginene enda mer nøye og ha god kontroll på kostnadene i månedene som kommer», heter det.

TDN Direkt

Nyheter
Børs
Handel