Clas Ohlson økte salget med 17 prosent i april, til 607 millioner svenske kroner. Dette var mye sterkere enn ventet. Konsensus var 12,6 prosents vekst, melder Nyhetsbyrån Direkt og viser til en Infront-sammenstilling.
Organisk salgsvekst var på 14 prosent fra samme måned i fjor, mot en forventning på 10 prosent.
«Vi har i løpet av måneden truffet riktig med vårt kundetilbud, eksempelvis med en vellykket satsing på vårt sortiment innen solcellebelysning. Dessuten har vi fortsatt å investere i kampanjer og markedsføring for å drive vekst og ser gode resultater av dette arbeidet, ikke minst på det finske markedet», sier Clas Ohlson-sjef Kristofer Tonström.
Preges av Norge igjen
«Akkurat som i mars preges sammenligningstallene for vår e-handel i april av at store deler av det norske butikknettet i fjor var stengt på grunn av restriksjoner», tilføyer Tonström.
Omsetningen i nettbutikken stupte 29 prosent til 74 millioner svenske kroner. Her var analytikernes forventning en betydelig mindre nedgang, på 12,2 prosent.
Samtidig viser salgstallene til de fysiske butikkene i Norge en økning på hele 27 prosent til 264 millioner svenske kroner. Organisk vekst var 20 prosent.
I de finske butikkene var veksten på 13 prosent til 62 millioner svenske kroner. Hjemme i Sverige hadde Clas Ohlsons butikker en årlig omsetningsvekst på 9 prosent i april, til 277 millioner kroner.
Clas Ohlson har nå 229 butikker totalt. På samme tid i fjor var antallet 228.