<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Svensk kjede preget av norske restriksjoner

Clas Ohlson slo analytikernes forventninger med klar margin i april. Akkurat som i mars preges tallene av den norske virksomheten.

Publisert 6. mai 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 243 ord
Article lead
lead
NORSK PÅVIRKNING: Norske coronarestriksjoner viser seg i omsetningstallene til Clas Ohlson, for både de fysiske butikkene og netthandelen. Her den svenske kjedens butikk på Kuben Hønefoss. Foto: Wikimedia Commons
NORSK PÅVIRKNING: Norske coronarestriksjoner viser seg i omsetningstallene til Clas Ohlson, for både de fysiske butikkene og netthandelen. Her den svenske kjedens butikk på Kuben Hønefoss. Foto: Wikimedia Commons

Clas Ohlson økte salget med 17 prosent i april, til 607 millioner svenske kroner. Dette var mye sterkere enn ventet. Konsensus var 12,6 prosents vekst, melder Nyhetsbyrån Direkt og viser til en Infront-sammenstilling.

Organisk salgsvekst var på 14 prosent fra samme måned i fjor, mot en forventning på 10 prosent.

«Vi har i løpet av måneden truffet riktig med vårt kundetilbud, eksempelvis med en vellykket satsing på vårt sortiment innen solcellebelysning. Dessuten har vi fortsatt å investere i kampanjer og markedsføring for å drive vekst og ser gode resultater av dette arbeidet, ikke minst på det finske markedet», sier Clas Ohlson-sjef Kristofer Tonström.

Preges av Norge igjen

«Akkurat som i mars preges sammenligningstallene for vår e-handel i april av at store deler av det norske butikknettet i fjor var stengt på grunn av restriksjoner», tilføyer Tonström.

Omsetningen i nettbutikken stupte 29 prosent til 74 millioner svenske kroner. Her var analytikernes forventning en betydelig mindre nedgang, på 12,2 prosent.

Samtidig viser salgstallene til de fysiske butikkene i Norge en økning på hele 27 prosent til 264 millioner svenske kroner. Organisk vekst var 20 prosent.

I de finske butikkene var veksten på 13 prosent til 62 millioner svenske kroner. Hjemme i Sverige hadde Clas Ohlsons butikker en årlig omsetningsvekst på 9 prosent i april, til 277 millioner kroner.

Clas Ohlson har nå 229 butikker totalt. På samme tid i fjor var antallet 228.