<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Nikotinsjokk i Sverige: Snuskjempe til ny rekord på gigantbud

Tobakkgiganten Philip Morris byr 161 milliarder for Swedish Match. Snusaksjen fyker til himmels i Stockholm.

Publisert 11. mai 2022
Oppdatert 11. mai 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 256 ord
Article lead
lead
ANBEFALES: Rykter om et oppkjøp av snusgiganten Swedish Match har versert i flere måneder. Nå har Philip Morris fremsatt et bud på 161 milliarder svenske kroner. Swedish Match-styret anbefaler budet. Illustrasjonsfoto: Dreamstime

(Oppdateres)

Amerikanske Philip Morris, verdens største tobakkselskap, byr 106 svenske kroner pr. aksje i Swedish Match, og styret i det svenske tobakkselskapet anbefaler aksjonærene å akseptere budet, opplyses det onsdag.

Budet verdsetter Swedish Match til 161,2 milliarder svenske kroner, og utgjør en premie på 39,4 prosent over Swedish Match-aksjens sluttkurs på 76,06 kroner mandag denne uken, da det ble meldt om langt fremskredne samtaler om et oppkjøp.

Det utgjør en premie på 39,7 prosent over volumvektet gjennomsnittskurs for Swedish Match de seneste 30 handelsdagene frem til 9. mai, på 75,86 svenske kroner. Og en premie på 46,6 prosent over snittkursen de seneste 90 handelsdagene.

Onsdag stiger Swedish Match-aksjen kraftig i Stockholm, til soleklar ny rekord, etter å ha nådd ny all-time high på 97,42 kroner tirsdag.

Philip Morris International, med Marlboro blant sine mest kjente merkenavn, fremsetter budet gjennom datterselskapet Philip Morris Holland Holdings. Det er betinget av minst 90 prosents aksept. Akseptperioden ventes å starte rundt 23. juni og vare til rundt 30. september.

Mindre helseskadelige alternativer

Rykter om et Swedish Match-oppkjøp har versert i lang tid allerede. Og sent i fjor mente SEB at sannsynligheten for et oppkjøp av snusgiganten var større enn noen gang.

Både Philip Morris og British American Tobacco ble nevnt som kandidater med store ambisjoner innen røykfrie nikotinprodukter.

Meglerhuset mente det vellykkede tobakksfrie produktet Zyn gjorde Swedish Match lokkende, og trakk ellers frem at det svenske selskapet har bevist fremskritt med sine røykfrie produkter utenfor Skandinavia, samtidig som de store tobakkaktørene har innsett at fremtiden for nikotinprodukter ligger i nye og mindre helseskadelige alternativer til sigaretter.