Svenske Hennes & Mauritz hadde i regnskapsmessige andre kvartal en vekst på 12 prosent i netto omsetning målt i lokale valutaer, opplyser klesgiganten onsdag. Perioden går fra 1. mars til 31. mai.
Analytikere hadde ventet en salgsvekst på 9,5 prosent, ifølge Nyhetsbyrån Direkt, som viser til Infront.
Til sammenligning var H&Ms salgsvekst kvartalet før på 18 prosent. Og i andre kvartal i fjor var salgsveksten på 75 prosent, betydelig påvirket av coronapandemien.
Konvertert til svenske kroner var netto omsetning i andre kvartal i år opp 17 prosent, til 54.504 millioner svenske kroner. Her var konsensus 52.910 millioner.
I andre kvartal 2019 – før pandemien – omsatte selskapet for 57,5 milliarder svenske kroner.
Mens H&M-salget er på vei tilbake mot førpandemiske nivåer globalt, har salget i Norge derimot falt i fem strake år, til det laveste nivået de seneste 15 årene.
Klesgiganten offentliggjør rapport for årets andre kvartal og første halvår 29. juni klokken 08.00.