<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Vokser raskere enn ventet

Den svenske kleskjempen nærmer seg nivåene før pandemien etter sterkere utvikling enn ventet i mars, april og mai.

Publisert 15. juni 2022
Oppdatert 15. juni 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 168 ord
FÆRRE BUTIKKER: Ved utgangen av mai hadde Hennes & Mauritz 4.702 butikker, mot 4.913 på samme tid i fjor, ifølge Nyhetsbyrån Direkt. Her to H&M-kunder i London. Foto: Bloomberg

Svenske Hennes & Mauritz hadde i regnskapsmessige andre kvartal en vekst på 12 prosent i netto omsetning målt i lokale valutaer, opplyser klesgiganten onsdag. Perioden går fra 1. mars til 31. mai.

Analytikere hadde ventet en salgsvekst på 9,5 prosent, ifølge Nyhetsbyrån Direkt, som viser til Infront.

Til sammenligning var H&Ms salgsvekst kvartalet før på 18 prosent. Og i andre kvartal i fjor var salgsveksten på 75 prosent, betydelig påvirket av coronapandemien.

Konvertert til svenske kroner var netto omsetning i andre kvartal i år opp 17 prosent, til 54.504 millioner svenske kroner. Her var konsensus 52.910 millioner.

I andre kvartal 2019 – før pandemien – omsatte selskapet for 57,5 milliarder svenske kroner.

Mens H&M-salget er på vei tilbake mot førpandemiske nivåer globalt, har salget i Norge derimot falt i fem strake år, til det laveste nivået de seneste 15 årene.

Klesgiganten offentliggjør rapport for årets andre kvartal og første halvår 29. juni klokken 08.00.