Det som startet med salg av bøker på 90-tallet er i dag blitt til en av verdens viktigste salgskanaler for all verdens varer til forbrukere og bedrifter.
Amazon er først og fremst et netthandelshus, men utforsker også salg av varer fra fysiske butikker.
Og det er dagligvarebransjen Amazon har siktet seg inn mot, men ikke på den tradisjonelle måten.
Sjekk inn - sjekk ut
Ved hjelp av digitale løsninger er målet å gjøre handleopplevelsen mer sømløs og med færre ansatte og lavere utgifter.
Amazon Fresh Store heter konseptet. Noen butikker er heldigitale. Kunden går inn, tar med deg varene fra hyller, kjøledisker og frysere og spaserer ut igjen av butikken uten å passere et kasseapparat.
Alt som handles registreres av kameraer og sensorer innebygd i handlevognen. Den kommuniserer med en app på telefonen, hvor kunde- og kortdata er lagt inn. Betaling skjer så automatisk når man forlater butikken og kvittering kommer på e-post.
En annen løsning er å bestille alt du trenger av varer på mobilen og hente dem ferdig pakket i en selvbetjentbutikk i nærheten.
Det finnes også noen Amazone Fresh-butikker som er kombinasjon av selvbetjentløsning og med en god gammel kasse hvor man betaler før man går videre.
Mangler gode lokaler
De første butikkene så dagens lys i USA, og i mars i fjor dukket den første opp i Storbritannia. Siden er 18 butikker åpnet, hovedsakelig i London.
En omfattende ekspansjonsplan som tidligere er kommunisert for analytikere og investorer, nedskaleres nå kraftig. The Times melder at Amazon Fresh Store sliter på flere fronter.
Selskapet strever med å finne egnende butikklokaler som er sentralt plassert, det oppnår ikke like gode innkjøpspriser som de store etablerte dagligvarekjedene og å bygge selvbetjentbutikkene er langt dyrere enn å smekke opp en mer tradisjonell dagligvareforretning.
En kilde opplyser til The Times at salget i butikkene som har åpnet ikke møtt de forventningene som Amazon har hatt og at etableringskostnadene er flere ganger høyere enn for vanlige dagligvarebutikker.
For å illustrere hvor dyrt det er å åpne en lavpris dagligvareforretning, så koster det fort 10 til 15 millioner kroner i Norge, litt avhengig av størrelse og beliggenhet.
Kostnadsøkninger
Amazon som tidligere meldte at de skulle åpne flere hundre butikker i Storbritannia, har nå skrinlagt eller utsatt åpningen av flere dusin planlagte butikker, skriver The Times.
Kun noen få butikker skal åpnes i år, mens man revurderer utbyggingstakten som først var lagt og skulle gjelde for de neste 12 til 18 månedene.
For å handle i butikkene trenger man også et Amazon Prime-medlemskap. Antall abonnement falt med 590.000 i Storbritannia i andre kvartal i år, og prisen for årsabonnementet øker neste måned fra 70 til 95 pund.
En siste utfordring for Amazon er lønninger. Inflasjonen i Storbritannia passert sist måned over ti prosent på årsbasis. Samtidig har ikke lønnsøkningene for ansatte i Amazon holdt tritt med prisveksten. Det gjør det utfordrende å rekruttere flere ansatte for å opprettholde veksten i nye butikker.