<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Svensk gigant taper mot konkurrent

Svenske H&M taper terreng mot klesgiganten Zara, og rapporterte et salgsfall for tredje kvartal. 

Publisert 15. sep. 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 162 ord
SLITER: Hennes & Mauritz taper markedsandeler til konkurrenten Zara. Dreamstime

Torsdag rapportere H&M et salgsfall for tredje kvartal. Klesgiganten leverte svakere enn forventet, og sliter med å konkurrere med rivalen Zara, ifølge Reuters

Salget falt med 4 prosent. Nettoomsetningen økte derimot med 3 prosent fra året før til 57,5 ​​milliarder svenske kroner. Analytikere sventet en økning på 5 prosent for kvartalet.

«Tredje kvartal fikk en svak start, til felles med industrien i mange av konsernets store markeder,» skrev selskapet. 

«Salget økte sekvensielt i løpet av kvartalet, med en bedre start på høstkolleksjonene enn i fjor.»

Dette var betydelig svakere enn konkurrenten Inditex, som eier Zara. Inditex fikk et massivt inntektshopp i første halvår av 2022, noe flere mener skyldes TikTok.  Klesforhandleren fikk et hopp på 24,5 prosent i salget i første halvår.

 Inditex varslet også ytterligere prisøkninger i høst for å kompensere for skyhøye kostnader. H&M har derimot valgt en annen strategi hvor de forsøker å ikke øke prisene like mye for å tiltrekke seg forbrukere som nå står i skyhøy inflasjon. 

Nyheter
Børs
Handel