Torsdag rapportere H&M et salgsfall for tredje kvartal. Klesgiganten leverte svakere enn forventet, og sliter med å konkurrere med rivalen Zara, ifølge Reuters.
Salget falt med 4 prosent. Nettoomsetningen økte derimot med 3 prosent fra året før til 57,5 milliarder svenske kroner. Analytikere sventet en økning på 5 prosent for kvartalet.
«Tredje kvartal fikk en svak start, til felles med industrien i mange av konsernets store markeder,» skrev selskapet.
«Salget økte sekvensielt i løpet av kvartalet, med en bedre start på høstkolleksjonene enn i fjor.»
Dette var betydelig svakere enn konkurrenten Inditex, som eier Zara. Inditex fikk et massivt inntektshopp i første halvår av 2022, noe flere mener skyldes TikTok. Klesforhandleren fikk et hopp på 24,5 prosent i salget i første halvår.
Inditex varslet også ytterligere prisøkninger i høst for å kompensere for skyhøye kostnader. H&M har derimot valgt en annen strategi hvor de forsøker å ikke øke prisene like mye for å tiltrekke seg forbrukere som nå står i skyhøy inflasjon.