<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Klesgigant får verstingpris

Netthandelsgiganten Zalando får verstingpris for å ha markedsført plagg som bærekraftige.

Publisert 29. sep. 2022 kl. 10.26
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 226 ord
VERSTINGPRIS: Zalando er tildelt årets Grønnvaskingspris grunnet villedende markedsføring.  NTB

Nettbutikkgiganten Zalando tildeles årets Grønnvaskingspris for sitt sorteringsfilter «bærekraftighet». 

— Vi håper at prisen kan bidra til at alle selskapene på nominasjonslista tenker mer igjennom hvordan de bruker miljø- og bærekraftspåstander i sin markedsføring, heter det i jurybegrunnelsen.

Det var nominert over 40 kandidater, blant disse Zalando, KappAhl, Booking.com og Kicks. Alle for samme grunn – grønnvasking av produkter og tjenester med miljøpåståelige filtre i nettbutikkene.

Juryen består av Kunsthøgskolen i Oslo, Framtiden i våre hender, Handelens miljøfond, 12YEARS, Skift – Næringslivets klimaledere og Forbrukerrådet.

Derfor vant Zalando 

Nettbutikken bruker et filter som baserer seg på Higg MSI-indeksen, som ifølge Forbrukertilsynet ikke er tilstrekkelig som grunnlag for å påstå at et produkt er miljøvennlig.

«Zalandos misvisende filter, samt den omfattende bruken av begrepet «bærekraftighet» er med på å tilsløre miljøutfordringen klesforbruket medfører», ifølge Gunstein Instefjord, jurymedlem og leder for forbrukerpolitikk i Forbrukerrådet.

Etter å ha mottatt nyheten om tildelingen av Grønnvaskingsprisen, sier Zalando at de vil fjerne bærekraftsfilteret.

— Produksjon av tekstiler og sko står for 8 prosent av globale klimagassutslipp. Moteindustrien har et høyt forbruk av vann og kjemikalier, forurenser jordsmonn og vannkilder, og påvirker biologisk mangfold. Tekstiler av plast, som polyester, står for opptil 35 prosent av mikroplastutslipp i havet, sier jurymedlem Anja Bakken Riise, leder av Framtiden i våre hender. 

Nyheter
Børs
Handel
Miljø