Det totale salget av IKEA-produkter i alle varehus og på nett økte i fjor med 2,7 milliarder euro til 44,6 milliarder. Dette er det høyeste nivået noensinne, ifølge Dagens Industri.
Det viser tall for regnskapsåret 2021/22, som ble avsluttet i august.
Til tross for at Ikea satte nok en salgsrekord, var økningen hovedsakelig drevet av prisøkninger ettersom at antall solgte produkter stagnerte. Dette skyldes blant annet leveringsproblemer og forsyningskjedeproblemer.
– Det har vært et svært utfordrende år for hele IKEA, hvor blant annet prisutviklingen på råvarer har vært ekstrem. Det har tvunget oss til å heve prisene på en måte som vi absolutt ikke ønsket, sier Jon Abrahamsson Ring, adm. direktør i Inter IKEA.
Lave priser viktige
Videre mener han at Ikeas rimelige priser er viktigere enn noen gang ettersom forbrukertilliten synker på grunn av økende frykt for en global resesjon. Selv med høy inflasjon prøver selskapet å holde prisene så lave som mulig i år, ifølge Bloomberg.
– Vi ser at lavprisområdet vårt, som utgjør omtrent 50 prosent av utvalget vårt, overpresterer akkurat nå, sa han.
Videre ga han hint om optimistiske utsikter for regnskapsåret, og sa at overbelastning i forsyningskjeden og kostnadsveksten gradvis vil begynne å avta. Salget så langt vokser, selv om volumet fortsatt henger etter, la han til.