Den Norske Snusfabrikken ble startet 10. juni i år, og ble med det den første produsenten av hvit snus i Norge. Ved fabrikken i Våler produseres varemerket Nor med urnorske navn på snusboksene som Galdhøpiggen, Preikestolen, Falketind, Saltstraumen og Folgefonna.
– Vi har fått en veldig god start, og passerte 100.000 solgte bokser i midten av september. Volumet er doblet bare fra august til september, forteller Øyvind Simonsen, daglig leder og en av gründerne i Den Norske Snusfabrikken.
Den Norske Snusfabrikken har tatt kampen opp med svenske giganter som Swedish Match, British American Tobacco og Imperial, som dominerer snusmarkedet både i Norge og Sverige.
– Vi utfordrer de etablerte, ja, sier Simonsen.
– Hvordan skal dere klare å skille dere ut?
– Ved at konseptet er norsk, og smakene tilpasset norske kunder. Vi tror at folk vil bli nysgjerrige hvis de oppdager et norsk alternativ. I tillegg er vi billigere enn konkurrentene. En snusboks har typisk en snittpris på 75 kroner. Vi ligger på 50-tallet.
Den Norske Snusfabrikken
Venter med norsk dagligvarehandel
Det er imidlertid ikke norsk dagligvare som er hovedfokuset - foreløpig. Via distributøren Snushjem, en del av Haypp Group som er Skandinavias ledende online-leverandør av snus, er Nor inne i nettbutikker, tax free, Color Lines ferger og butikker i Sverige der nordmenn grensehandler.
– I disse dager lanseres Nor også i Sverige generelt, og i løpet av høsten står Storbritannia, Tyskland, Sveits og Østerrike for tur. Tirsdag denne uken fikk vi dessuten en henvendelse fra Estland, forteller Simonsen.
Det er tre kanaler som er viktige: Netthandel, tax free og grensehandelØyvind Simonsen
– Hva med norsk dagligvare?
– Vi satser ikke der ennå. Først må vi fortelle kundene at vi finnes. Da er det tre kanaler som er viktige: Netthandel, tax free og grensehandel, sier snusgründeren.
– I norsk dagligvare står produktene i et lukket skap bak en disk. Men for å få bred distribusjon og volum må vi etter hvert inn også i dagligvarehandelen. Vi har positiv dialog med de norske kjedene for 2023, fortsetter han.
Trenger ikke hente penger ennå
I år, på rundt 6 måneders drift, regner Simonsen med å selge 150.000-200.000 bokser snus og nå en omsetning på «godt over 5 millioner kroner».
– Med økt distribusjon og kjennskap har vi ambisjoner om å mangedoble omsetningen i 2023. Deretter har vi hårete mål. Vi regner med å omsette for 500 millioner kroner i løpet av fem-seks år.
– Må dere hente penger for å oppfylle vekstplanene?
– Slik vi står nå er vi helt greit kapitalisert. Vi er veldig kostnadsfokuserte, har en liten organisasjon og ønsker å vokse organisk. Via Haypp Group har vi en trygg salgskanal i Norge og Sverige. Men hvis vi skal satse ytterligere på eksport, vil det det være naturlig å hente penger, sier Simonsen.
Han eier 28 prosent av aksjene i Den Norske Snusfabrikken. Det svenske ekteparet Lotta Båtemyr og Tony Persson eier 54 prosent via Limaton AB, mens resten eies av norske privatinvestorer.
– Jeg jobbet tidligere i et selskap som hadde rettighetene til Epok-snus i Norge, og Lotta og Tony jobbet ved Epok-fabrikken. Da British American Tobacco kjøpte Epok-produsenten Winnington i 2017, mistet vi rettighetene. Men jeg beholdt kontakten med Lotta og Tony, og vi startet Den Norske Snusfabrikken sammen, forklarer Simonsen.
– Nor-snus er snusens Haaland
– Når regner dere med å tjene penger på snusproduksjonen?
– Da vi startet opp håpet vi å tjene penger mot slutten av neste år. På grunn av volumet ligger vi nå godt foran skjema, og regner med å se sorte tall innen første halvår av 2023, sier Simonsen, som synes at det føler ekstra godt å ta svenskene på hjemmebane.
– Det er klart det er ekstra stas å lansere norsk snus i snusens hjemland, Sverige. Med en sterk lansering i Norge bak oss, ønsker vi nå å vise svenskene at det er en ny spiller på banen. Vi slår allerede mange av de etablerte svenske merkene i netthandelen, så de skal raskt få oppleve at Nor-snus er snusens Haaland.