<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Vi har fått en veldig god start

Nykommeren Den Norske Snusfabrikken har fått en pangstart. Nå skal eksportmarkeder erobres med hvit snus av varemerket Nor. Vekstmålene er enorme.

Publisert 14. okt. 2022
Oppdatert 22. okt. 2022
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 781 ord
Article lead
lead
VENTER MED DAGLIGVAREKJEDENE: – Først må vi fortelle kundene at vi finnes. Da er det tre kanaler som er viktige: Netthandel, tax free og grensehandel. I norsk dagligvare står produktene i et lukket skap bak en disk, sier Øyvind Simonsen, daglig leder og en av gründerne i Den Norske Snusfabrikken. Foto: Marius Slinning

Den Norske Snusfabrikken ble startet 10. juni i år, og ble med det den første produsenten av hvit snus i Norge. Ved fabrikken i Våler produseres varemerket Nor med urnorske navn på snusboksene som Galdhøpiggen, Preikestolen, Falketind, Saltstraumen og Folgefonna.

– Vi har fått en veldig god start, og passerte 100.000 solgte bokser i midten av september. Volumet er doblet bare fra august til september, forteller Øyvind Simonsen, daglig leder og en av gründerne i Den Norske Snusfabrikken.

Den Norske Snusfabrikken har tatt kampen opp med svenske giganter som Swedish Match, British American Tobacco og Imperial, som dominerer snusmarkedet både i Norge og Sverige.

– Vi utfordrer de etablerte, ja, sier Simonsen.

– Hvordan skal dere klare å skille dere ut?

– Ved at konseptet er norsk, og smakene tilpasset norske kunder. Vi tror at folk vil bli nysgjerrige hvis de oppdager et norsk alternativ. I tillegg er vi billigere enn konkurrentene. En snusboks har typisk en snittpris på 75 kroner. Vi ligger på 50-tallet.

Den Norske Snusfabrikken

  • Etablert av Øyvind Simonsen, Lotta Båtemyr og Tony Persson i juni 2022.
  • Produserer hvit snus under varemerket Nor ved en 800 kvadratmeter stor fabrikk i Våler.
  • I Norge sier reglene at snus må inneholde tobakk. Tobakken kjøper Den Norske Snusfabrikken fra Snusbonden på Byneset i Trondheim. Snusen som selges utenfor Norges grenser, såkalte Nicotin Pouches, er ikke tilsatt tobakk.
  • Eies av Øyvind Simonsen med 28 prosent og Limaton (Lotta Båtemyr og Tony Persson) med 54 prosent. Resten av aksjene eies av norske privatinvestorer.

Venter med norsk dagligvarehandel

Det er imidlertid ikke norsk dagligvare som er hovedfokuset - foreløpig. Via distributøren Snushjem, en del av Haypp Group som er Skandinavias ledende online-leverandør av snus, er Nor inne i nettbutikker, tax free, Color Lines ferger og butikker i Sverige der nordmenn grensehandler.

– I disse dager lanseres Nor også i Sverige generelt, og i løpet av høsten står Storbritannia, Tyskland, Sveits og Østerrike for tur. Tirsdag denne uken fikk vi dessuten en henvendelse fra Estland, forteller Simonsen.

Det er tre kanaler som er viktige: Netthandel, tax free og grensehandel
Øyvind Simonsen

– Hva med norsk dagligvare?

– Vi satser ikke der ennå. Først må vi fortelle kundene at vi finnes. Da er det tre kanaler som er viktige: Netthandel, tax free og grensehandel, sier snusgründeren.

– I norsk dagligvare står produktene i et lukket skap bak en disk. Men for å få bred distribusjon og volum må vi etter hvert inn også i dagligvarehandelen. Vi har positiv dialog med de norske kjedene for 2023, fortsetter han.

SELGER 150.000-200.000 BOKSER I ÅR: Nå skal Den Norske Snusfabrikken satse på eksport. Foto: Den Norske Snusfabrikken

Trenger ikke hente penger ennå

I år, på rundt 6 måneders drift, regner Simonsen med å selge 150.000-200.000 bokser snus og nå en omsetning på «godt over 5 millioner kroner».

– Med økt distribusjon og kjennskap har vi ambisjoner om å mangedoble omsetningen i 2023. Deretter har vi hårete mål. Vi regner med å omsette for 500 millioner kroner i løpet av fem-seks år.

– Må dere hente penger for å oppfylle vekstplanene?

– Slik vi står nå er vi helt greit kapitalisert. Vi er veldig kostnadsfokuserte, har en liten organisasjon og ønsker å vokse organisk. Via Haypp Group har vi en trygg salgskanal i Norge og Sverige. Men hvis vi skal satse ytterligere på eksport, vil det det være naturlig å hente penger, sier Simonsen.

Han eier 28 prosent av aksjene i Den Norske Snusfabrikken. Det svenske ekteparet Lotta Båtemyr og Tony Persson eier 54 prosent via Limaton AB, mens resten eies av norske privatinvestorer.

– Jeg jobbet tidligere i et selskap som hadde rettighetene til Epok-snus i Norge, og Lotta og Tony jobbet ved Epok-fabrikken. Da British American Tobacco kjøpte Epok-produsenten Winnington i 2017, mistet vi rettighetene. Men jeg beholdt kontakten med Lotta og Tony, og vi startet Den Norske Snusfabrikken sammen, forklarer Simonsen.

– Nor-snus er snusens Haaland

– Når regner dere med å tjene penger på snusproduksjonen?

– Da vi startet opp håpet vi å tjene penger mot slutten av neste år. På grunn av volumet ligger vi nå godt foran skjema, og regner med å se sorte tall innen første halvår av 2023, sier Simonsen, som synes at det føler ekstra godt å ta svenskene på hjemmebane.

– Det er klart det er ekstra stas å lansere norsk snus i snusens hjemland, Sverige. Med en sterk lansering i Norge bak oss, ønsker vi nå å vise svenskene at det er en ny spiller på banen. Vi slår allerede mange av de etablerte svenske merkene i netthandelen, så de skal raskt få oppleve at Nor-snus er snusens Haaland.