Den nederlandske ølgiganten Heineken bekreftet onsdag veiledningen for beskjeden vekst i 2022, til tross for å ha økt nettoinntektene med 20 prosent i tredje kvartal, ifølge Marketwatch.
Nettoinntekten steg til 7,79 milliarder euro i kvartalet, opp fra 6,03 milliarder euro i fjor. Den lå noe under konsensus på 7,88 milliarder euro.
Økningen i nettoinntektene skyldes gjenåpning av flere byer etter nedstenging i deler av Asia.
Bryggeriet har økt prisene for å klare å bevare marginene. Samtidig forbereder det seg på svakere etterspørsel grunnet vekket kjøpekraft blant forbrukere.
Heineken er verdens nest største bryggeri og står bak ølmerker som Amstel, Desperados, Sol, Tiger og Birra Moretti.
Økte ølvolumet
Bryggeriet økte ølvolumet med 8,9 prosent i kvartalet. For årets ni første måneder økte ølvolumet med 8,1 prosent. Dette er under snittforventningen for markedet på 12 prosent.
I årets tre første kvartaler steg nettoinntektene med 23 prosent, til 21,27 milliarder euro, mens nettoresultatet falt til 2,2 milliarder euro fra 3,03 milliarder euro i fjor, da det ble styrket av en revaluering av en eierandel i United Breweries i India, ifølge Marketwatch.
– Vår virksomhet leverte solide resultater i tredje kvartal på tvers av alle regioner, og spesielt i Asia Pacific, sa adm. direktør Dolf van den Brink.
– Vi ser i økende grad grunner til å være forsiktige med de makroøkonomiske utsiktene, inkludert noen tegn på mykhet i forbrukernes etterspørsel, la han til.
Aksjen faller 7,1 prosent i handelen i Amsterdam onsdag.