Om tre uker er det Black Week ute i butikkene, som toppes med den store shoppingdagen Black Friday 25. november. Virke og Kvarud Analyse tror ikke at omsetningen i løpet av uken blir like stor som i fjor.
Deres anslag er at det vil bli handlet for rundt 16,1 milliarder kroner i løpet av Black Week. Til sammenligning var omsetningen i denne uken på 16,5 milliarder i fjor.
Black Friday-omsetningen ventes imidlertid å gå opp fra 3,1 milliarder til 3,2 milliarder kroner.
– Black Friday er kommet for å bli, men denne handledagen har krympet de siste årene, sier Jarle Hammerstad, direktør for bransjepolitikk i Virke.
Etter et Black Friday-byks på over 16 prosent i 2015 og ny vekst de tre påfølgende årene, er Black Friday i større og større grad blitt til Black Week, forklarer han.
Lavere oppslutning
I Virkes nyeste medlemsundersøkelse fremgår det at 61 prosent av kjedetilknyttede handelsvirksomheter planlegger kampanjer knyttet til Black Friday og Black Week. Det utgjør en nedgang på 3 prosentpoeng fra 2021 – og et fall på 10 prosentpoeng fra 2019, før coronapandemien.
Flere oppgir klima og miljø som årsak til at de avstår fra å delta i kampanjeperioden.
Størrelsen på virksomheten spiller også inn, og blant frittstående butikker er hensynet til virksomhetens økonomi den mest utbredte forklaringen.
– Samtidig har mange tilpasset seg Black Friday og Black Week, og at forbrukere venter å få noen gode tilbud. Handelen har merket at forbrukerne holder igjen som følge av økt inflasjon, utsikter til økt rente og økt usikkerhet, og det kan være mange som jakter tilbud i år, sier Hammerstad.