<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kjøper seg bort fra sexy-stempel

Victoria’s Secret vil bli mer enn «sex appeal», og kjøper undertøysnettbutikken Adore Me for 400 millioner dollar.

Publisert 1. nov. 2022 kl. 15.30
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 348 ord
ENDRER KURS: Med Adore Me-oppkjøpet tar Victoria's Secret et steg bort fra sexy-stempelet. Foto: Bloomberg

Victoria’s Secret kjøper undertøysnettbutikken Adore Me for 400 millioner dollar i kontanter, skriver Wall Street Journal, som bemerker at oppkjøpet er et steg bort fra Victoria's Secrets sex appeal-stempel. 

400 millioner dollar tilsvarer 4,1 milliarder kroner på dagens dollarkurs.

Adore Me er et merke kjent for sine inkluderende størrelser og såkalte «body positivity», og det New York-baserte selskapet styrer ifølge Victoria’s Secret mot rundt 240 millioner dollar i inntekter i 2022.

Kundene er lavprisjegere

De over 1,2 millioner Adore Me-kundene er ifølge avisen lavprisjegere som kjøper produkter over nettet gjennom månedlig abonnement og engangshandler. De kan også prøve produktene hjemme før de kjøper.

SEXY-STEMPEL: Her fra Victoria's Secrets moteshow i New York i november 2018. F.v. Winnie Harlow, Gigi Hadid, Kendall Jenner og Alexina Graham. Foto: NTB

– Adore Me ligger betydelig lenger fremme på den måten at de fremmer teknologi i alt de gjør, uttaler Victoria’s Secret-sjef Martin Waters.

En del av kjøpesummen på 400 millioner dollar er ifølge Wall Street Journal fastsatt, mens den andre avhenger av prestasjonsmål over en 2-årsperiode. Avtalen ventes sluttført i løpet av januar.

Adore Me-gründer og toppsjef Morgan Hermand-Waiche fortsetter i stillingen for selskapet med sine 560 ansatte, hvorav alle ifølge Waters blir med videre.

Vil bli mer inkluderende

Victoria’s Secret omsatte for nærmere 6,8 milliarder dollar i fjor, 25 prosent mer enn året før, men venter nedgang i et 2022 preget av høy inflasjon og andre makroøkonomiske utfordringer.

Oppkjøpet av Adore Me kommer etter at Victoria’s Secret nylig la frem en langsiktig plan for hvordan å få opp markedsandeler og å bli mer inkluderende ut mot sin kundebase. Kjeden har ifølge avisen prøvd å legge om sin kommunikasjonsprofil etter utskillelsen av L Brands i fjor.

– Vi er på vår egen reise mot å bli betydelig mer mangfoldige og mer inkluderende i måten vil tilnærmer oss markedet på, og jeg har en god følelse for hvor vi er på den reisen, sier Waters.