Saken oppdateres
I tredje kvartal fikk Europris en omsetning på 2.050 millioner kroner, tilsvarende en vekst på 2,8 prosent. På forhånd ventet analytikerne en topplinje på 2.009 millioner kroner.
Driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) endte på 425 millioner kroner, mot 430 millioner kroner i samme periode i fjor. Analytikerkorpset ventet til sammenligning et underliggende driftsresultat på 395 millioner kroner.
Europris fikk en bruttomargin på 47,6 prosent i tredje kvartal, mot 45,7 prosent i fjor.
– Vi er fornøyde med resultatene for tredje kvartal i det nåværende utfordrende detaljmarkedet. Etter en tøff start i juli, så vi salget forbedres i løpet av kvartal, og Europris-kjeden overgikk fjorårets resultater i både august og september, sier konsernsjef Espen Eldal i børsmeldingen.
Justerer man veksten for strukturell vekst var veksten i tredje kvartal på minus 0,8 prosent. Like-for-like-veksten endte på minus 3,7 prosent i kvartalet.
– Kampanje-salget vårt gikk bra. Vi skiftet oppmerksomhet i markedsføringen rettet inn mot forbrukervarer tidligere enn planlagt, noe som påvirket trafikken til butikkene positivt og genererte salg, sier Eldal.
I kvartalsrapporten skriver Europris at salget av varer over 1.000 kroner falt med 23 prosent i kvartalet, men disse varene utgjør en liten del av totalen.