Da coronaviruset gjorde sitt inntog våren 2020, ble folk værende hjemme store deler av døgnet. Det førte til en eksplosiv vekst i bruk av strømmetjenester.
Netflix, HBO, Viaplay, Disney+, TV 2 Play, Amazone Prime og Apple TV var bare noen av aktørene som nøt godt av nedstengningen.
Listen over tilbydere er enda lenger enn de syv, om man inkluderer Discovery+, Paramount+, Strim fra RiksTV, Eurosports strømmetjeneste og Rakuten TV.
Må skille seg ut
Konkurransen er beinhard og strømmeaktørene har blitt mange. Men flere av dem tilbyr nærmest de samme filmene og seriene.
For å skille seg ut, produserer strømmeaktørene sine egne serier og filmer, men det er dyrt. Flopper en produksjon, rammer det bunnlinjen direkte.
Samtidig er det en annen utfordring. Har man ikke noe eksklusivt eller stadig nytt å by på, forsvinner abonnentene fort.
Nå registrerer analyseselskapet Kantar, som undersøker folks medievaner i en rekke land, at flere reduserer antall strømmetjenester de abonnerer på.
Det er ikke godt nytt for de globale medieselskapene som er notert på børsen. Den største aktøren av dem alle, Netflix, offentliggjør sitt resultat for første kvartal tirsdag 19. april.
Negativ abonnementsutvikling
Som en liten smakebit på hva investorene kan vente seg, har Kantar allerede registrert at antall husholdninger i Storbritannia som har minst ett strømmeabonnement, falt med 215.000 i årets tre første måneder.
Nedgangen er et brudd med en oppadgående trend som har vart i ett tiår, skriver The Guardian.
Kantar-rapporten viser at 16,9 millioner husstander i Storbritannia har minst et strømmeabonnement, og at de husholdningene som har strømmeabonnement, i snitt har 2,4 abonnement hver.
I første kvartal i år ble det tegnet 1,29 millioner nye abonnement i Storbritannia, og det høres jo fint ut. Samtidig ble 1,51 millioner abonnement avsluttet, skriver The Guardian.
Må spare penger
Mer enn en halv million av abonnentene opplyste at de kansellerte strømmeavtalen fordi de må spare penger.
Den trenden vil nok fortsette.
For 38 prosent av de spurte i Kantar-undersøkelsen sier at de planlegger å avslutte minst ett abonnement i nær fremtid, fordi de skal spare penger.
Det er den høyeste andelen som har oppgitt en slik årsak, siden Kantar startet sine målinger.
Selv om det vil bli en økning i antall kansellerte abonnement, så har Kantar har også spurt forbrukerne hvilke strømmetjenester de vil beholde, om de må velge.
Da kommer Netflix best ut, etterfulgt av Amazon Prime. Det er også de to største strømmetjenestene i verden og også de to største i Storbritannia.
I Norge er det Netflix og HBO som er størst, mens Amazon Prime først er på en åttende plass i Norge. (NRK er ikke inkludert).
Toppen nådd i Norge
Også strømmemarkedet i Norge analyseres grundig, og i en kommentar i bransjepublikasjonen Kampanje tidligere denne måneden, uttalte forskningsleder Knut Arne Futsæter i Kantar at veksten i antall abonnement kan ha nådd en foreløpig topp.
«Det er grenser for hvor mye nordmenn er villig til å betale for strømming», kommenterte Futsæter.
Han viste til at 57 prosent av norske husholdninger abonnerte på Netflix i fjerde kvartal i fjor. Det var prosentpoeng færre enn samme kvartal året før.
Også Apple TV merket en tilbakegang, mens Amazon Prime sto på stedet hvil.
Viaplay, HBO TV 2 Play, Disney og Discovery+ gikk derimot noe frem.
Spesielt førstnevnte økte kraftig i siste halvdel av 2021, noe som nok skyldes at Viaplay har sikret seg rettigheter til vintersportarrangementer.