<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Spår flyboom i 20 år fremover

Airbus spår et behov for mer enn 17.600 nye fly i Asia- og Stillehavsregionen de neste 20 årene,

Publisert 14. feb. 2022
Oppdatert 14. feb. 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 221 ord
Article lead
lead
SPÅR FLYBOOM: Airbus og kommersiell direktør Christian Scherer. Her foran en A220-300. Foto: Bloomberg

Airbus spår et behov for mer enn 17.600 nye fly i Asia- og Stillehavsregionen de neste 20 årene, melder Bloomberg. Dette vil i så fall stå for over 40 prosent av den global etterspørselen Airbus ser for seg i perioden.

Mye av behovet henger naturligvis sammen med et økende reisebehov i takt med gjenåpningen etter coronapandemien. I tillegg skal eldre og mindre drivstoffeffektive fly byttes ut. 

Den europeiske flyprodusenten mener den regionale trafikken vil være tilbake på 2019-nivåer mellom 2023 og 2025. Samtidig spår Airbus en dobling av regional luftfrakt, og dermed en høy etterspørsel også etter fraktfly. 

Tror Kina blir drivkraft

Rundt 2/3 av de 17.600 flyene vil trolig være av mindre størrelse – som Airbus A220 og A320. Målet er å produsere 65 A320-fly i måneden innen andre halvår 2023, og øke dette til 75 innen andre halvdel av 2020-tallet.

Kina ventes ifølge nyhetsbyrået å bli en stor vekstdriver, i tillegg til India og Vietnam.

– Vi håper ennå å sluttføre ytterligere transaksjoner med kinesiske kunder. De er under press, og må bli med på festen, eller risikere ikke å ha tilstrekkelig kapasitet til å oppfylle sine behov, sa kommersiell direktør Christian Scherer til pressen i forkant av Singapore Airshow.

Han åpner for at noen store rederier og logistikkselskaper kan være interessert i fraktfly. CMA CGM, verdens tredje største container-rederi, la før jul inn en ordre på fire A350F-fly.

Nyheter
Luftfart