<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Norse Atlantic dropper småflyplasser: Nå er billettsalget i gang

Bjørn Tore Larsen vil friste nordmenn med en USA-tur fra 993 kroner én vei. Når billettsalget endelig er i gang, har ruteplanen samtidig blitt justert noe.

Publisert 29. apr. 2022
Oppdatert 2. mai 2022
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 711 ord
Article lead
lead
HAR ÅPNET ORDREBOKEN: Gründer Bjørn Tore Larsen avbildet ombord i et av Norse Atlantic Airways’ Dreamliner-fly etter ankomst til Gardermoen. Ivan Kverme
HAR ÅPNET ORDREBOKEN: Gründer Bjørn Tore Larsen avbildet ombord i et av Norse Atlantic Airways’ Dreamliner-fly etter ankomst til Gardermoen. Ivan Kverme

Etter at Norwegian ved starten av 2021 annonserte at de la ned hele langdistansesatsingen tok Bjørn Tore Larsen og medgründerne opp hansken. 

De lanserte Norse Atlantic Airways som skal bruke Norwegians tidligere Dreamliner-fly for å forsøke å lykkes med lavpris-langdistanse på nytt.

Gjennom det siste drøye året har Norse-gründerne rukket å børsnotere selskapet, få godkjenninger i blant annet Norge og USA, motta flere av de totalt 15 Dreamliner-flyene de skal ha i flåten og begynne forberedelsene for drift.

Selv om lanseringen har blitt utsatt grunnet usikkerheten skapt av både omikron-varianten av corona og Russlands invasjon av Ukraina, så er man nå ved en milepæl:

Norse Atlantic har nemlig startet billettsalget på nettsidene sine. Mens man kan få billetter til New York under tusenlappen ligger Miami-billettene på like under 1.500.

Norse tilbyr også premium-økonomi med bedre plass, samt ulike billettkategorier som inkluderer ulike mengder mat, baggasje og lignende.

– Blir det mange billetter å få under tusenlappen til USA fremover?

– Det blir mange, men de er klart at de billigste billettene er også de som går først, sier Larsen og lover at Norse skal ligge under konkurrentene.

Flyselskapet hadde invitert til en formell lansering av rutenettverket sitt på Oslo Lufthavn fredag. Like etter lanseringen ble en gruppe inviterte med ombord i den siste formelle testflygningen som måtte til for å få alle godkjenninger på plass.

Starter fra Oslo

Ifølge bookingsystemet går første flight fra Oslo til New York den 14. juni. I tillegg skal det i første omgang flys fra Oslo til Los Angeles, Miami og Orlando.

Da Norse den 15. mars skjøv oppstarten av billettsalg til april og flygninger til juni, varslet de også at de hadde sikret seg  slots (avgangs- og landingstider) på London-flyplassen Gatwick. Noen ruter herfra er Norse imidlertid ikke klare med, men selskapet lover at «flere ruter kommer snart».

Norse har også lovet ruter fra Paris. Rutene fra London og Paris skal være klare om «noen uker» ifølge Larsen. Når selskapet er i full kapasitet med 15 fly vil de ha om lag 1.700 ansatte, opplyser han.

Samtidig tok Norse tidligere denne måneden et grep for å redusere kapasiteten sin.

Selskapet varslet at de hadde videreutleid 4 av de 15 Dreamliner-flyene som selskapet skal ha i flåten. Leietager er flyselskapet Air Europa som har sikret flyene i 18 måneder.

– Vi har hatt planer om å gradvis øke flåten. Så fikk vi denne muligheten til å gjøre en veldig god avtale for fire fly frem til neste år, fordi det er mangel på fly i verden i dag, sier Larsen.

Ifølge Norse-sjefen er leieinntekten en «vinn-vinn» for Norse og leasingselskapet.

– Disse flyene kommer til å tjene gode penger for oss og vi hadde egentlig ikke tenkt å bruke dem i denne perioden uansett, sier Larsen.

NYE KLÆR: Slik vil Norse Atlantics Dreamlinere se ut, når de kommer i luften  fra juni. Norse Atlantic

Laks og frakt endret ruteplaner

En annen nyhetsverdig endring er hvilke flyplasser Norse skal fly til i USAs to største byer.

I fjor høst sa Norse først at de skulle fly til Ontario-flyplassen utenfor Los Angeles og Stewart-flyplassen utenfor New York. Flyselskapets toppsjef, Bjørn Tore Larsen, poengterte at selv om dette er mindre flyplasser med større avstand til byene, så er de også mye kjappere å komme seg gjennom som passasjer.

Når billettsalget nå er i gang er det imidlertid New Yorks JFK og LAX i Los Angeles som gjelder. 

I Miami er det fortsatt Ft. Lauderdale som gjelder, mens man til Orlando flyr til hovedflyplassen.

– Hovedgrunnen til at vi begynner å fly til JFK og LAX er at Ontario og Stewart ikke var klare for å håndtere lastemengden som vi kommer til å ta med oss. Vi skal ha med oss mye last og det betaler veldig godt i dag, sier Larsen.

Han sier at Stewart og Ontario vil bli en del av ruteprogrammet i fremtiden.

– Nå har det vært ekstremt høye fraktrater under pandemien, men hvor viktig er de fraktinntektene i deres kalkyler fremover? 

– Akkurat nå er det veldig gode inntekter, men i våre opprinnelige kalkyler har vi ikke lagt til grunn så høye rater. På sikt vil de nok komme ned, men akkurat nå er det ikke nok kapasitet. Rundt 10 prosent av kapasiteten er i Russland og den er ikke tilgjengelig, i tillegg til at andre må fly rundt Russland, sier Larsen.