<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Russisk verkebyll ødelegger alt

Finnair styrer mot sitt tredje år på rad med blodrøde tall, og jobber på spreng med ny strategi. – Vi har en lang reise foran oss, erkjenner konsernsjef Topi Manner.

Publisert 28. okt. 2022 kl. 10.01
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 466 ord
RUSSISK HODEPINE: For Finnair, ledet av Topi Manner. Foto: Bloomberg

Finnair fikk et resultat etter skatt på minus 37,2 millioner euro i tredje kvartal, noe som er en forbedring fra minus 115,1 millioner euro i samme periode i fjor.

Driftsresultatet gikk fra minus 106,0 til pluss 19,2 millioner euro, og var positivt for første gang siden fjerde kvartal 2019.

Inntektene gikk fra 199,4 til 719,2 millioner euro, mens drivstoffkostnadene eksploderte og steg fra 47,9 til 240,3 millioner euro.

– Lang reise foran oss

Som eksempelvis Lufthansa torsdag, ser også Finnair sterk etterspørsel etter reiser på kort sikt og støtte for enhetsinntektene (totale inntekter fordelt på antallet tilgjengelige setekilometer), som i sommermånedene 2022. Dog ser selskapet stadig betydelig usikkerhet rundt driften.

– Et positivt driftsresultat i det sesongmessige sterkeste tredje kvartalet er et skritt i riktig retning, men vi har en lang reise foran oss for å friskmelde selskapet igjen. Med kombinasjonen alvorlig pandemi og stengt, russisk luftrom går vi en unikt vanskelig utfordring i møte, sier Finnair-sjef Topi Manner i en kommentar.

Finnair gjentar guidingen som peker mot et betydelig, negativt driftsresultat for tredje år på rad, etter minus 464,5 millioner euro i 2020 og minus 454,4 millioner euro i 2021. 

Tre kvartaler ut i 2022 har selskapet tapt 238,6 millioner euro på driften.

Finnair sliter som alle andre flyselskaper også med historisk høye markedspriser på drivstoff, men det er en annen effekt av Ukraina-krigen som særlig ødelegger for selskapet. Manner erkjenner at nedstengningen av luftrommet over Russland betydelig vil påvirke selskapets evne til å gå med overskudd på lang sikt.

Iverksatte ny strategi

I september lanserte han en ny strategi som skal bringe selskapet tilbake til lønnsomhet.

Hovedgrepene i denne strategien er et geografisk mer balansert nettverk, en mer optimal flåteutnyttelse, styrkelse av enhetsinntekter, utnyttelse av partnerskap, reduserte enhetskostnader, bygging av en sterkere balanse, samt bærekraft. 

– Iverksettelsen av strategiprosessene skrider frem gjennom hele organisasjonen. Eksempler på et mer geografisk balansert nettverk er Mumbai-ruten som ble åpnet i august og vårt samarbeid med Qatar Airways om å starte flygninger fra de tre nordiske hovedstedene til Doha innen utgangen av året, forklarer Manner.

Samtidig er Finnair i forhandlinger om endringer i sysselsettingsvilkår, og betinget enighet er inngått med to av fagforeningene. I slutten av september ble det kjent at et av målene var å kutte rundt 200 jobber.

– Vi søker også besparelser på andre kostnadsposter. Videre har vi etter utgangen av tredje kvartal startet forhandlinger med de ansatte om å strømlinjeforme den globale selskapsstrukturen. Strategiiverksettelse vil skride raskt frem på hvert område, og fordrer bidrag fra alle selskapets interessegrupper, fortsetter Finnair-sjefen.

Selskapets mål er å fullføre strategiarbeidet gjennom høsten 2022.