<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Mangedobling, men mer å gå på

Air France-KLM sliter fortsatt på Schiphol, men tjente godt over forventning i tredje kvartal og ser solid etterspørsel inn mot vinteren.

Publisert 28. okt. 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 373 ord
Article lead
lead
FLYR HØYERE: Air France-KLM åttedoblet driftsresultatet i tredje kvartal. Inntektene steg neste 80 prosent. Foto: NTB
FLYR HØYERE: Air France-KLM åttedoblet driftsresultatet i tredje kvartal. Inntektene steg neste 80 prosent. Foto: NTB

Air France-KLM føyer seg inn i rekken av flyselskaper som har lagt frem tall, og meldte fredag morgen om et resultat etter skatt på 464 millioner euro i tredje kvartal. I samme periode i fjor tapte selskapet 195 millioner euro. 

Driftsresultatet landet på 1.024 millioner euro, som nesten var en åttedobling fra 130 millioner euro i tredje kvartal i fjor. En analytikerrundspørring gjort av selskapet i forkant pekte ifølge Reuters mot et driftsresultat på 844 millioner euro.

Inntektene lettet 78 prosent fra 4.567 til 8.112 millioner euro. Dette er over S&P Global Market Intelligence-konsensus på 7.600 millioner euro, og er også høyere enn i samme periode i 2019.

Flyplasstrøbbel

«Vi har gjort det beste ut av den sterke etterspørselen etter reiser i dette kvartalet. Situasjonen er fortsatt ikke tilfredsstillende på enkelte av våre viktigste flyplasser, særlig situasjonen som påvirker KLM på Schiphol i Amsterdam, der vi likevel har sett betydelige forbedringer etter utfordringene vi har stått overfor tidligere i år», skriver Air France-KLM-sjef Benjamin Smith i rapporten.

FLYPLASSTRØBBEL: Utfordringene på Schiphol er ikke over for Air France-KLM, ledet av Ben Smith. Foto: Bloomberg

Siden april har flyselskaper på tvers av Europa slitt med mannskapsmangel og arbeidskonflikter samtidig som kabinansatte og piloter har krevd bedre arbeidsvilkår og høyere lønn for å takle rekordhøy inflasjon i eurosonen.

Selskapene ble tvunget til å kutte tusener av flygninger fra sine rutetabeller og begrense billettsalget for kommende vinter. Turbulensen resulterte i 60 millioner euro i ekstra kompensasjonskostnader i forhold til samme kvartal i 2019.

– Solid etterspørsel

Air France-KLM mener en solid etterspørsel på linje med kapasiteten lover bra for yielden (inntjening pr. passasjerkilometer) inn mot vintersesongen. Selskapet venter å ha 85, 80 og 90 prosent av tilgjengelig setekapasitet tilgjengelig i henholdsvis fjerde kvartal, helåret 2022 og første kvartal 2023, og har ifølge Reuters troen på at gjeninnhentingen vil fortsette.

Lavprisvirksomheten i konsernet, Transavia, økte trafikken (RPK) og antall passasjerer med henholdsvis 45,4 og 41,8 prosent i tredje kvartal, drevet av sterkere etterspørsel i Nord-Afrika og Europa – til tross for den nevnte inflasjonen i eurosonen.

Konkurrenten Lufthansa opplyste torsdag at selskapet har lagt pandemien bak seg, og tegnet et optimistisk bilde av etterspørselen etter reiser i tiden som kommer.

Nyheter
Luftfart