Air France-KLM føyer seg inn i rekken av flyselskaper som har lagt frem tall, og meldte fredag morgen om et resultat etter skatt på 464 millioner euro i tredje kvartal. I samme periode i fjor tapte selskapet 195 millioner euro.
Driftsresultatet landet på 1.024 millioner euro, som nesten var en åttedobling fra 130 millioner euro i tredje kvartal i fjor. En analytikerrundspørring gjort av selskapet i forkant pekte ifølge Reuters mot et driftsresultat på 844 millioner euro.
Inntektene lettet 78 prosent fra 4.567 til 8.112 millioner euro. Dette er over S&P Global Market Intelligence-konsensus på 7.600 millioner euro, og er også høyere enn i samme periode i 2019.
Flyplasstrøbbel
«Vi har gjort det beste ut av den sterke etterspørselen etter reiser i dette kvartalet. Situasjonen er fortsatt ikke tilfredsstillende på enkelte av våre viktigste flyplasser, særlig situasjonen som påvirker KLM på Schiphol i Amsterdam, der vi likevel har sett betydelige forbedringer etter utfordringene vi har stått overfor tidligere i år», skriver Air France-KLM-sjef Benjamin Smith i rapporten.
Siden april har flyselskaper på tvers av Europa slitt med mannskapsmangel og arbeidskonflikter samtidig som kabinansatte og piloter har krevd bedre arbeidsvilkår og høyere lønn for å takle rekordhøy inflasjon i eurosonen.
Selskapene ble tvunget til å kutte tusener av flygninger fra sine rutetabeller og begrense billettsalget for kommende vinter. Turbulensen resulterte i 60 millioner euro i ekstra kompensasjonskostnader i forhold til samme kvartal i 2019.
– Solid etterspørsel
Air France-KLM mener en solid etterspørsel på linje med kapasiteten lover bra for yielden (inntjening pr. passasjerkilometer) inn mot vintersesongen. Selskapet venter å ha 85, 80 og 90 prosent av tilgjengelig setekapasitet tilgjengelig i henholdsvis fjerde kvartal, helåret 2022 og første kvartal 2023, og har ifølge Reuters troen på at gjeninnhentingen vil fortsette.
Lavprisvirksomheten i konsernet, Transavia, økte trafikken (RPK) og antall passasjerer med henholdsvis 45,4 og 41,8 prosent i tredje kvartal, drevet av sterkere etterspørsel i Nord-Afrika og Europa – til tross for den nevnte inflasjonen i eurosonen.
Konkurrenten Lufthansa opplyste torsdag at selskapet har lagt pandemien bak seg, og tegnet et optimistisk bilde av etterspørselen etter reiser i tiden som kommer.