<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Bekymret for russernes sikkerhet

Russiske flyselskaper flyr uten nødvendige reservedeler eller programvareoppgraderinger. Dette bekymrer produksjonsgiganten Airbus. 

Publisert 28. okt. 2022
Oppdatert 28. okt. 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 219 ord
BEKYMRET FOR SIKKERHETEN: Guillaume Faury, adm. direktør i Airbus liker ikke at russiske flyselskaper flyr mer.  Bloomberg

Russisk luftfart er nesten tilbake til nivået før pandemien. Dette bekymrer den europeiske flyprodusenten Airbus, ifølge Bloomberg

Airbus hevder nemlig at russiske fly ikke oppfyller vedlikeholdskrav fordi sanksjonene har hindret russiske flyselskaper fra å motta nødvendige reservedeler eller programvareoppgraderinger.

Flyselskaper i Russland opererer likevel på en kapasitet på rundt 85 prosent av 2019-kapasiteten denne vinteren, ifølge OAG-data.

«Vi er bekymret for forholdene for vedlikehold, siden flyene faktisk flyr mye,» sa Airbus adm. direktør Guillaume Faury fredag.

På grunn av sanksjonene har Airbus sluttet å levere reservedeler, vedlikehold og andre produkter og tjenester til sine russiske kunder, i likhet med Boeing.

 «Det er noe som faktisk skaper noen bekymringer på sikkerhetssiden. Nå er det ikke mye vi kan gjøre med det,» sier Faury.

Satte seg et umulig mål

Per i dag er Russland avhengig av flyprodusentene Boeing og Airbus – som utgjør 95 prosent av flytrafikken i landet.

Russlands luftfartsindustri tok nylig grep for å klare seg uten fly fra Vesten. Landet tar sikte på å produsere 1.000 egne passasjerfly innen 2030.

Målet er «i utgangspunktet umulig», ifølge luftfartsanalytiker Richard Aboulafia og adm. direktør i AeroDynamic Advisory.

– Selv når Russland fikk tak i halvledere og andre vitale komponenter fra Vesten, slet landet med å produsere mer enn en håndfull jetfly, sa han.

Nyheter
Børs
Luftfart