Russisk luftfart er nesten tilbake til nivået før pandemien. Dette bekymrer den europeiske flyprodusenten Airbus, ifølge Bloomberg.
Airbus hevder nemlig at russiske fly ikke oppfyller vedlikeholdskrav fordi sanksjonene har hindret russiske flyselskaper fra å motta nødvendige reservedeler eller programvareoppgraderinger.
Flyselskaper i Russland opererer likevel på en kapasitet på rundt 85 prosent av 2019-kapasiteten denne vinteren, ifølge OAG-data.
«Vi er bekymret for forholdene for vedlikehold, siden flyene faktisk flyr mye,» sa Airbus adm. direktør Guillaume Faury fredag.
På grunn av sanksjonene har Airbus sluttet å levere reservedeler, vedlikehold og andre produkter og tjenester til sine russiske kunder, i likhet med Boeing.
«Det er noe som faktisk skaper noen bekymringer på sikkerhetssiden. Nå er det ikke mye vi kan gjøre med det,» sier Faury.
Satte seg et umulig mål
Per i dag er Russland avhengig av flyprodusentene Boeing og Airbus – som utgjør 95 prosent av flytrafikken i landet.
Russlands luftfartsindustri tok nylig grep for å klare seg uten fly fra Vesten. Landet tar sikte på å produsere 1.000 egne passasjerfly innen 2030.
Målet er «i utgangspunktet umulig», ifølge luftfartsanalytiker Richard Aboulafia og adm. direktør i AeroDynamic Advisory.
– Selv når Russland fikk tak i halvledere og andre vitale komponenter fra Vesten, slet landet med å produsere mer enn en håndfull jetfly, sa han.