Nylig publiserte Transportøkonomisk institutt (TØI) en rapport over bompengene i Norge. Den viser at bompengekostnaden på en vanlig jobbreise har økt fra 4,40 kroner i 2005 til nesten 20 kroner i 2019. Daglig tas det inn om lag 33 millioner kroner i bompenger, og nesten halvparten av husholdningene i Norge har nå minst én som må betale bompenger dersom de skal kjøre til jobb.
– Bompenger er blitt en permanent ekstraskatt som rammer hardest de med lite fra før, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF, Norges Automobil-Forbund.
12 milliarder
De fem siste årene har bilistene betalt inn om lag 12 milliarder kroner i bompenger årlig.
Første september øker takstene i bomringen rundt Oslo. Det er en del av en utvikling der det blir stadig dyrere å kjøre i byene, men bompenger er langt fra et byfenomen. I tillegg til bompenger i 11 byer og rundt 50 eksisterende bomstasjoner langs riks- og fylkesveiene har politikerne vedtatt en rekke nye prosjekter som starter opp de nærmeste årene.
– Systemet med bompenger må fases ut. Vi mener samferdsel må finansieres på samme måte som andre fellesskapsgoder. Vi finansierer ikke bygging av sykehus eller skoler med denne typen avgifter, sier Handagard.