I andre halvår 2021 lå Finansavisens opplag 23,1 prosent høyere enn samme halvår året før.
Bare den bittelille nystartede avisen Vårt Oslo hadde høyere vekst, 31,9 prosent.
Også i absolutte tall er Finansavisen helt i toppen. Giganten VG+ økte opplaget med 32.338, en økning på 14 prosent. På plassen bak følger Finansavisen med 5.587 i økning.
Vekst i digitalt og kombinasjon
«Finansavisen kan vise til vekst både i kombinasjonsabonnement og rene digitalabonnement, mens det er økningen i heldigitale abonnenter som står for veksten hos Bergens Tidende», skriver Mediebedriftenes Landsforening i sin pressemelding.
Topp 3 absolutt vekst
Opplag andre halvår 2021 | Økning fra andre halvår 2020 | |
VG+ | 262.459 | 32.338 |
Finansavisen | 29.754 | 5.587 |
Bergens Tidende | 89.053 | 4.951 |
Kilde: Mediebedriftenes Landsforening |
Dessuten viser Finansavisens rene papirabonnement relativt stabile tall. Rene digitalabonnementer er doblet.
Den største gruppen av Finansavisen-lesere har komplettabonnement med både papir og nett, og disse har økt med 12,5 prosent.
Topp 3 prosentvis vekst
Opplag andre halvår 2021 | Økning fra andre halvår 2020 | |
VårtOslo | 2.287 | 31,9 |
Finansavisen | 29.754 | 23,1 |
Nettavisen | 19.817 | 19,9 |
Kilde: Mediebedriftenes Landsforening |
For avisene samlet dominerer det heldigitale opplaget med 53 prosent av totalen, mens rundt 40 prosent er kombinasjonsabonnementer. Papiropplaget står nå for 6 prosent av norske avisers totalopplag.