<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Bedre enn fryktet, men krisen er ikke over

Aktiviteten i maritim næring falt mindre enn ventet i fjor. Det ventes likevel 4.100 færre maritimt sysselsatte i Norge ved utgangen av 2023 enn ved inngangen til 2020.

Publisert 27. sep. 2021
Oppdatert 29. sep. 2021
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 492 ord
lead
SER LYSPUNKTER FOR FLERE DELER AV MARITIM NÆRING: Daglig leder Ivar Engan i Maritimt Forum. Foto: MARITIMT FORUM
SER LYSPUNKTER FOR FLERE DELER AV MARITIM NÆRING: Daglig leder Ivar Engan i Maritimt Forum. Foto: MARITIMT FORUM

– Det har gått bedre enn fryktet for maritim næring. Bildet er imidlertid sammensatt. Mens vi ser lyspunkter for flere maritime segmenter, er det fortsatt slik at krisen ikke er over for viktige deler av klyngen, sier daglig leder i Maritimt Forum, Ivar Engan.

Siden corona-pandemien brøt ut for halvannet år siden har Menon Economics, på oppdrag fra Maritimt Forum, utarbeidet flere prognoserapporter for maritim næring.

En ny analyse viser nå at aktiviteten i næringen falt mindre i 2020 enn prognosemakerne trodde for et år siden, og opphentingen i 2021 ser også ut til å bli bedre, spesielt for rederier og utstyrsprodusenter.

«I vårt oppdaterte hovedscenario – en situasjon uten drastisk forverring eller forbedring av corona-situasjonen i nær framtid – forventer vi rundt 4.100 færre arbeidsplasser i næringen ved utgangen av 2023 enn ved inngangen til 2020», skriver Menon Economics i rapporten.

I et pessimistisk scenario, med gjentatte smittebølger globalt og nasjonalt, viser prognosene i overkant av 11.000 færre arbeidsplasser ved utgangen av 2023, mens det i et positivt scenario, med full og varig bevegelsesfrihet i løpet av 2021, estimeres en reduksjon i antall arbeidsplasser på rundt 1.700.

«Vi forventer en raskere retur til normalen enn hva vi gjorde i februar 2021. Situasjonen vi nå er inne i er fortsatt usikker for store deler av næringslivet, og det er svært vanskelig å spå den nøyaktige timingen og størrelsen på endringene for den overordnede økonomiske utviklingen fremover», heter det i rapporten.

Verftene hardest rammet

Ifølge analysen er det norsk verftsindustri og norske cruise- og offshorerederier som er rammet hardest av corona-pandemien og tilhørende oljeprisfall.

Dette gjelder spesielt skipsverftene, fordi disse var i en krevende situasjon allerede før corona-pandemien brøt ut. Pandemien satte blant annet en effektiv stopper for byggingen av cruiseskip, som de store verftene hadde omstilt seg mot etter offshorekrisen i 2014/2015.

– Vi er optimistiske for fremtiden til den maritime klyngen. Dette er en fremtidsnæring som vil spille en helt avgjørende rolle i det grønne skiftet. Men vi ser at vi trenger målrettede tiltak for å komme over kneika for de hardest rammede delene av næringen, sier Engan.

Mener myndighetene ikke har truffet

Ifølge Maritimt Forum konkluderer rapporten fra Menon Economics med at de motkonjunkturelle tiltakene som er gjennomført eller planlagt gjennomført så langt, har hatt liten effekt på sysselsettingen i den maritime industrien. Tiltakene for å avlaste den krevende situasjonen verftsindustrien står i er for små til å ha særlig effekt, mener forumet.

– Det er fortsatt stor usikkerhet om hvor stor påvirkning corona-krisen vil ha for den norske maritime klyngen, men vi ser tydelig at myndighetstiltakene ikke har truffet godt nok for å hindre sysselsettingsfallet, sier Engan.

– Vi fester lit til at den nye regjeringen følger opp lovnadene fra tiden i opposisjon og etablerer en ekspertenhet for offentlige anskaffelser, at de forserer planleggingen og byggingen av nye fartøyer til sjøforsvaret og at vi får på plass konkurransedyktige finansieringsordninger for verftene.