<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Rammet av Russland-sanksjoner

Det russiske finansieringsselskapet GTLK er på listen av EUs nye sanksjoner. Det kan bety trøbbel for Havila Kystruten og Viken Shipping.

Publisert 11. apr. 2022
Oppdatert 11. apr. 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 423 ord
Article lead
lead
FINANSIERINGSTRØBBEL: For Havila Kystruten og Per Sævik, her ved hovedkontoret i Fosnavåg. Foto: Anders Horntvedt
FINANSIERINGSTRØBBEL: For Havila Kystruten og Per Sævik, her ved hovedkontoret i Fosnavåg. Foto: Anders Horntvedt

HKY

EU utvidet fredag 8. april sanksjonene mot russiske enkeltpersoner og selskaper, og Havila Kystruten skriver i en børsmelding mandag at det statlige russiske selskapet GTLK – eier av leasingselskapene i Hongkong og Irland som finansierer rederiets skip – er blant de sanksjonerte selskapene. 

Finansavisen har i flere artikler omtalt usikkerheten dette har medført for finansieringen av Havila Kystrutens skip. 

Til nå har GTLK betalt som avtalt via sine datterselskaper. Hva fremtiden bringer er alltid vanskelig å forutse. (...) I prinsippet, bortsett fra situasjonen som er nå med krigen, er det vel ikke den store forskjellen om seilasen blir utført med skip under lease fra Kina eller Russland, sa Havila Holding-eier Per Sævik.

Selskapet skriver mandag at det har vurdert det inntrufne som et mulig utfall, og har i en periode arbeidet for alternativ finansiering av de fire kystruteskipene. 

Finansavisen har mandag forsøkt å få kommentarer fra Per Sævik, som henviste videre til adm. direktør Bent Martini - som ikke har besvart henvendelsene.

Konkrete drøftelser

Ifølge meldingen er rederiet i konkrete drøftelser for å finne løsning for levering av Havila Castor fra Tersan-verftet snarest mulig, og samtidig en løsning for de to siste skipene under bygging.

Hvert av de tre gjenværende fartøyene er tidligere anslått å ha en kostpris på rundt 1 milliard kroner. Av dette skal GTLK finansiere rundt 850 millioner kroner.

Noe av dette er innbetalt i byggeperioden, men etter hva Finansavisen forstår, gjenstår rundt halvparten som forfaller ved ferdigstillelse.

I tillegg er Havila Kystrutens kostnader til forbruk av flytende naturgass (LNG) – som følge av energikrisen – betydelig høyere enn det som er lagt til grunn i selskapets driftskalkyler.

Viken Shipping også

GTLK er også med på finansieringen av tre av Viken Shippings skip og nybygg.

Hans Olav Lindal, styreleder i Viken Shipping. Foto: Eivind Yggeseth

– Det kom ikke som noen stor overraskelse, dette var noe vi ventet at skulle skje, sier styreleder Hans Olav Lindal i Viken Shipping til Finansavisen mandag. I forrige uke uttalte han at Bergen-rederiet posisjonerer seg for å avslutte forholdet.

– Nå er vi i prosess for å terminere de kontraktene vi har på gang, samt utvikle en ny finansieringsstruktur. Vi har to nybygg som skal leveres, som trenger finansiering, sier Lindal.

Det skal imidlertid være for tidlig for å kunne si noe mer om alternativ finansiering.

– Vi forholder oss til sanksjonsbestemmelsene, som gjør handlingsrommet ganske lite, sier han.

– Dere har nybygg på gang. Blir det forsinkelser?

– Vi har akkurat begynt å bygge skipene, og ser ikke noen forsinkelser på nåværende tidspunkt. Vi jobber med å finne løsninger.

Nyheter
Børs
Shipping