Google legger ned gaming-tjenesten Stadia på grunn av for få brukere, skriver Wall Street Journal, og viser til et blogginnlegg fra Stadia-sjef Phil Harrison.
«Selv om Stadias tilnærming til streaming av spill for forbrukere var bygget på et sterk teknisk fundament, har den ikke fått det gjennomslag blant brukerne som vi hadde regnet med», heter det i blogginnlegget.
Skepsis fra analytikere
Tanken med tjenesten da den ble etablert i 2019 var at brukerne kunne streame spill direkte til sin telefon eller TV uten å trenge en konsoll som Sonys Playstation eller Microsofts Xbox. Avisen påpeker at lanseringen møtte skepsis fra analytikere, der innvendingen var tøff konkurranse fra andre spillselskaper.
Samtidig har andre teknologikjemper investert i videospill de seneste årene. Sony og Microsoft vurderer skyen som den fremtidige distribusjonskanalen for spill, og sistnevnte prøver å kjøpe Activision Blizzard. Videre har Netflix og Amazon også lansert streaming av spill.
Gir ikke opp gaming
Googles morselskap bokførte nylig sin svakeste, kvartalsvise salgsvekst på to år etter at annonsører kuttet i investeringene. Selskapet planlegger også å bremse nyansettelser ut inneværende år.
Harrison understreker ifølge Wall Street Journal likevel at Google fortsatt ikke har gitt opp gaming, og ser måter å utnytte Stadia-teknologien på i andre deler av selskapet, som Google Play-butikken og YouTube.
Nedleggelsen av Stadia følger i en lengre rekke tjenester Google har avsluttet, inklusive sitt sosiale nettverk Google+, sin RSS-leser, samt ballongtjenesten Loon som skulle gi internettilgang til «den neste milliarden» brukere fra høytflyvende ballonger.