<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Frir til ansatte med fjellhytter og utenlandsvillaer

Konsulentbransjens nye trekkplaster for å tiltrekke seg høyt etterspurte ansatte: Fjellhytter, villaer og utenlandsboliger i mangemillionersklassen.

Publisert 9. jan. 2022 kl. 20.59
Oppdatert 11. jan. 2022 klokken 11.11
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 863 ord
KJØPER I MARKA: Trifid har kjøpt Sørsetra i et joint venture med et cateringfirma som skal bli konsulentselskapets nye samlingssted. Foto: Erik Unneberg

Konsulentselskapenes kamp om de beste hodene tilspisset seg ytterligere i 2021. Priskrig og kannibalisering preget fjoråret. Samtidig måtte selskapene balansere restriksjoner og et større ønske om fleksibilitet med kulturbygging og tilhørighet for å få ettertraktede ansatte til å bli.

Det har fått stadig flere selskaper på til å gå til innkjøp av hytter og leiligheter i inn– og utland, som trekkplaster for å skille seg ut og et sted å samle ansatte med større forutsigbarhet.

– For oss var Oslomarka riktig. Det passet best med verdiene våre, det er nært og marka brukes mye av våre ansatte, sier Jan-Erik Martinsen, daglig leder i Trifid.

– Dessuten er det få ting som er så eksotisk for utenlandske gjester som en tømmerhytte med utedo og nystekte vafler.

Kjøpte seter

Konsulentselskapet gikk nylig inn på eiersiden med 5 millioner i Sørsetra markastue fra 1946 i et joint venture med et cateringfirma som skal drifte hytta på fast basis. Skiforeningen-hytta er åpen for allmennheten, men skal også kunne fungere som et samlingssted for Trifids ansatte.

– Vi kjøpte fordi vi synes det er kult, og umiddelbart kom det forslag vi ikke hadde tenkt på, som å arrangere skidag. Det gjør at vi i større grad kan involvere de ansattes familier og ha hyggelige samlinger, sier han.

HYTTEIER: Jan-Erik Martinsen, styreleder og grunnlegger av konsulentselskapet Trifid. Foto: Trifid

Det satses på myke verdier for en grunn. Martinsen har vært blant de mer frittalende konsulentlederne om bransjens stadig tøffere vilkår. Selskapet har de seneste årene hatt kraftige vekstmål og passerte i fjor 100 millioner i omsetning. Samtidig forventer Martinsen nullvekst i 2022, som følge av full brems i ansettelser.

– Det er rett og slett ikke mulig å få tak i nok folk. Vi gjør derfor det vi kan, prøver noe nytt, og vi ser ser at dette krysset av veldig mange bokser hos de ansatte, sier han.

Villa midt i Oslo

Et annet selskap som har satser på eiendom utenom det vanlige er Forte Digital. På nyåret bytter konsulentselskapet ut kontorene på Solli plass med en 2.500 kvadratmeter stor villa i Wergelandsveien. Et konsept kalt «Forte Home».

Utover å være kontor skal villaen tjene som en møteplass for ansatte i og etter arbeidstid, til sosiale formål og faglige arrangementer. Det skal også være mulig for ansatte å feire bursdag, arrangere bryllup og konfirmasjon i lokalene.

ET HJEM FOR FLERE: Forte Home er konsulentselskapet Forte Digitals nye hybride kontorsatsning i Wergelandsveien i Oslo. Foto: Forte Digital

Som følge av at halvparten av selskapets ansatte har base i Krakow, har det i tillegg gått til innkjøp av en eiendom i Frankrike hvor polske og norske ansatte kan samles.

Pandemien kombinert med kraftig vekst, gjør ifølge kommunikasjonssjef Tobias Grimstad slike satsinger nødvendig.

– Selskapet er i kraftig vekst, som får komplikasjoner for kulturbygging. Unge arbeidstakere ser på arbeidsplassen som noe mer enn bare jobb, og det å kunne tilby sosiale sammenkomster og bygge nettverk på tvers av land tror jeg er kjempeviktig, sier han.

NØDVENDIG: Tobias Grimstad, kommunikasjonssjef i Forte Digital, mener pandemien har endret spillereglene. Foto: Forte Digital

Bare siden april har selskapet tatt imot 100 nye ansatte. Samtlige startet jobben på hjemmekontor.

– Først og fremst er dette å bygge kultur, men og for å skille oss ut i mengden.

Forte Digital er langt fra de eneste som ser til utlandet. Håkon Solheim i Buy in Spain bekrefter at det har vært en økt interesse fra norske kjøpere, deriblant techselskaper, på jakt etter ferie- og kontorboliger i Spania.

Flere av disse er på jakt i attraktive områder som Marbella og omegn, i enkelte tilfeller objekter med en prislapp på 50 til 90 millioner kroner.

KJØPER I UTLANDET: Megler Håkon Solheim i Buy In Spain merker økt etterspørsel etter større boliger som kan brukes til kontor. Ping-pong og shuffleboard byttes ut med padel og svømmebasseng. Foto: Buy In Spain

Økt interesse på fjellet

Andre med primært norsk tilknytning ser heller til fjellet. Christian Haatuft i Eiendomsmegler 1 på Geilo sier antallet foreløpig er for lavt til at det er noen klar trend, men påpeker at det er en økende interesse for kombinert hytte og kontor.

– Det ringte noen i går som har akkurat det for øye. Kall det «workation», sier han.

Han sier pandemien igjen har blåst liv i markedet for firmahytter.

– Man ser at de etterspør firmaleiligheter, gjerne litt større, hvor tanken er at man skal kunne jobbe fra dem. De fleste områdene har nå fiber, og vi blir blant de første som får 5G.

Han sier det på generell basis er større etterspørsel etter hytter det er mulig å jobbe fra.

– Folk som kommer på visning spør hvor man kan ha arbeidsplassen. Det var det ingen som spurte om i 2017 og 2018.

IKKE TREND: Megler Christian Haatuft i Eiendomsmegler 1 på Geilo ser større etterspørsel, men antallet er for lavt til å kalle det en trend. Foto: Andreas Klemsdal

Jan-Erik Martinesen i Trifid understreker viktigheten av at kjøpet blir mer enn bare en hytte til utlån.

– Litt av poenget er at det ikke bare blir en firmahytte som noen få har tilgang til. Man får ikke noe tilhørighet hvis ikke du får brukt den, og det bidrar heller ikke til å skape kultur, sier han.

Nyheter
Teknologi