<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Betalte dobbel pris for kontroversiell podcast

New York Times hevder Spotify betalte minst 200 millioner dollar for podcasten The Joe Rogan Experience.

Publisert 18. feb. 2022
Oppdatert 18. feb. 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 210 ord
I PODCAST-TOPPEN: Men det har blåst rundt Spotify og Daniel Ek etter Joe Rogan-kjøpet. Foto: Bloomberg

I mai 2020 kjøpte Spotify eksklusive rettigheter til podcasten The Joe Rogan Experience for en kjøpesum som ble oppgitt til 100 millioner dollar. Podcasten lå før dette åpent på YouTube.

Men det mye omtalte kjøpet av den kontroversielle programlederens podcast kostet minst 200 millioner dollar, skriver New York Times, og baserer seg på to kilder med detaljkunnskaper om handelen som har uttalt seg anonymt.

De samme kildene opplyser også om at avtalen over 3,5 år følger med muligheter til å forlenge.

Artist-boikott

Joe Rogan har tatt Spotify til podcast-toppen, men samtidig plassert strømmegiganten midt i en kulturell storm som Facebook, Twitter og YouTube har stått i lenge: spørsmålene om ansvar for innholdet på plattformene deres.

Først begynte prominente artister, med Neil Young i spissen, å fjerne musikken sin fra Spotify i protest mot det de beskrev som desinformasjon om coronavaksiner. Videre tok podcast-klipp om rasistisk sladder og vitser om seksuell utnyttelse fyr på sosiale medier, for eksempel i kraft av at kampanjen «DeleteSpotify» ble dratt i gang. Rogan måtte også gå ut og unnskylde seg.

Med flere titalls millioner lyttere på de travleste episodene, er The Joe Rogan Experience den største podcasten hos Spotify – ikke bare i USA, men også i 92 andre markeder.