TikTok ligger an til inntekter på 12 milliarder dollar i 2022, viser prognoser fra analytikerne i eMarketer. Dette vil i så fall være en tredobling fra i fjor, og gjøre videoappen eid av kinesiske ByteDance større enn Twitter og Snap tilsammen, melder Bloomberg.
Tre år etter at TikTok begynte å ta inn annonser på plattformen, har den passert én milliard månedlige aktive brukere på verdensbasis.
TikTok truer mektig duopol
– Dette er definitivt en trussel for Google and Facebook. TikTok begynner å kreve prosenter av mediebudsjettet som er mer på linje med størrelsen på sitt publikum, sier toppsjefen Pieter-Jan de Kroon i online-reklamebyrået Entravision MediaDonuts til nyhetsbyrået.
Facebook (nå Meta Platforms) og Alphabet-eide Google er gigantene innen nettannonsering, og duopolet er så sterkt at antitrust-anklagene har kommet i både USA, Storbritannia og EU.
Målt i aktive brukere er TikTok fortsatt mindre enn Facebook (2,9 milliarder) og Instagram (2 milliarder), men målt i brukertid er historien en helt annen.
Ifølge mobilanalytikerne i Data.ai tilbringer gjennomsnittsbrukeren i USA nå rundt 29 timer i måneden på TikTok, mer enn Facebook (16 timer) og Instagram (8 timer) tilsammen.
– Bilder av opiumsbuler i Kina
Bloomberg trekker i samme åndedrag frem professor Scott Galloway ved New York University Stern School of Business, som har sammenlignet TikToks evne til å skape avhengighet med opium.
«Mitt hode ble fylt med bilder av opiumsbuler i Kina. Noe med stillheten og hvordan han lå på siden i sofaen», skrev professoren i sin blogg 20. mai i år etter vennens historie om sin 11-årige TikTok-aktive sønn.
Nyhetsbyrået understreker at TikToks vekst ikke er nybegynnerflaks, og viser til at morselskapet ByteDance har utviklet apper med algoritmer for å anbefale de rette videoklippene og nyhetene helt siden Zhang Yiming etablerte selskapet for ti år siden.
ByteDance dro i 2021 inn rundt 58 milliarder dollar i samlede inntekter, og vokser raskere enn noe annet større sosialt nettverk. Estimater fra eMarketer viser at TikTok i 2024 vil ha like store annonseinntekter som YouTube, det vil si nærmere 24 milliarder dollar.
YouTube-inntektene estimeres i år til å komme opp i nærmere 18 milliarder dollar.
Mer enn annonsering
Samtidig handler ByteDance-modellen om mer enn annonsering. TikTok diversifiserer seg inn mot for eksempel musikkdistribusjon, spillutgivelser og netthandel, og sistnevnte visker ifølge Bloomberg ut skillelinjer mellom sosiale medier og online-shopping på måter som kan utfordre en aktør som Amazon.
– TikTok er TV for Generation Z. Vil du at merket ditt, produktet ditt eller tjenesten din skal få denne generasjonens oppmerksomhet, er det en selvfølge å være der, sier toppsjefen Jo Cronk i markedsføringsselskapet Whalar.
Zuckerberg kjenner presset
Mye tyder på at Meta-gründer Mark Zuckerberg kjenner presset fra sin kinesiske konkurrent. Allerede i 2019 anklaget han TikTok for sensur, og fortalte senere Kongressen at det å hindre amerikansk innovasjon ikke vil gjøre annet enn å hjelpe kinesiske selskaper.
På investorpresentasjonen etter katastrofetallene for fjerde kvartal i fjor nevnte Zuckerberg TikTok ved navn hele fem ganger, og som det fremste tiltaket for å skape ny vekst trakk han frem økte investeringer i Reels, karakterisert av Bloomberg som en «TikTok copycat».
– Dette var virkelig avgjørende, og første gang Zuckerberg trakk frem en konkurrent på denne måten. Konkurransen fra TikTok står frem som nummer 1-utfordringen, sier direktør Avi Ben-Zvi i reklamebyrået Tinuiti.