I sommer har USAs president Joe Biden testet positivt for corona. Ikke bare én gang, men to.
Presidenten har ikke blitt alvorlig syk, men den 79 år gamle Biden har forlatt Det ovale kontor og isolert seg i sin egen leilighet i Det hvite hus. Derfra har han jobbet på hjemmekontor.
Som andre på hjemmekontor under pandemien, har presidenten hatt møter over video. Og han bruker flittig tjenesten Zoom.
For å bruke Zoom eller Teams fra Microsoft, trenger man teknisk utstyr. Og det her det norske selskapet Neat kommer inn i bildet.
Det har utviklet en videokonferanseløsning som Biden, og så langt 6.000 andre kunder har bestilt.
Kjøpte flere skjermer
Hovedproduktet er en 65 tommer stor berøringsskjerm som står på et bord med hjul. Presidentens komplette løsning har en prislapp på over 70.000 kroner per enhet.
Selskapet selger også andre rimeligere produkter. Så langt er rundt 140.000 enheter solgt og akkumulert omsetning nærmer seg to milliarder kroner etter 30 måneders salg.
At Neats produkt har funnet veien fra Oslo til Washington D.C., setter gründer og adm. direktør Simen Teigre (45) stor pris på.
– Jeg kan bekrefte at både USAs president og visepresidenten bruker vårt utstyr når de har videomøter i De hvite hus, sier Teigre til Finansavisen.
– Hvor mange systemer har Det hvite hus kjøpt inn?
– Akkurat antallet og hva de spesifikt brukes til kan jeg ikke kommentere, men Det hvite hus har kjøpt inn flere av våre systemer og de brukes flittig, sier Teigre.
Tilbød Biden hjelp
De første leveransene ble levert da Biden inntok Det hvite hus i januar i fjor.
Teigre er tydelig stolt over den celebre kunden.
– Jeg tilbød meg å reise til USA og Det hvite hus for å personlig gi dem en innføring i hvordan systemet kan brukes optimalt, men det ble ikke noe av den reisen, sier Teigre.
Presidentens stab derimot har satt seg godt inn i Neat-produktet. Før man gikk til innkjøp ble det nemlig testet grundig, blant annet med tanke på sikkerheten.
I sosiale medier, og spesielt i presidentens Twitter-feed, er det lagt ut bilder og videoklipp av president Biden når han bruker det norskutviklede videokonferansesystemet.
Drahjelp fra Biden
Via den store skjermen har presidenten videomøter med andre statsledere og politikere, egne medarbeidere og ledere i private bedrifter, offentlige etater og organisasjoner.
– Merker dere noen Biden-effekt på salget?
- Vi opplever det. Biden har brukt Neat siden han ble innsatt som president i fjor, og hans bruk er blitt omtalt i amerikansk presse. Det har blusset opp igjen nå som han er i isolasjon, sier Teigre.
Neats største marked er USA.
– Omtrent to tredeler av omsetningen vår kommer derfra. På kundelisten har vi utdanningsinstitusjoner, myndighetsorgan, bedrifter, organisasjoner og noen privatpersoner.
Alt-i-ett
Nettopp fordi produktene Neat utvikler er enkle å montere og ta i bruk, ble det ingen reise på Teigre til sin prominente kunde i USA.
Man trenger ikke koble en dataskjerm til en PC, et nettbrett eller en mobil, eller få en eller flere mikrofoner, kameraer og høyttalere til å kommunisere med hverandre og en programvare.
– Man kan selvsagt kjøpe alle disse komponentene hver for seg og lage sitt eget videosystem, men da oppstår det ofte feil, sier Teigre.
Og nettopp fravær av tekniske feil, en spagetti av datakabler, trådløse protokoller som ikke kommuniserer skikkelig og mikrofoner og kameraer som ikke virker, er Neats forretningsidé.
– Vi har tatt alt dette og puttet det inn i ett produkt med fint design, høy kvalitet, som er enkelt å bruke og pålitelig for videokommunikasjon, sier Teigre.
På godt norsk kan «neat» oversettes som ryddig, enkelt eller praktisk.
Sikter mot 1,6 mrd.
En del av teknologien i Neat-produktene er patentert. Blant annet styres kameraer- og mikrofoner av kunstig intelligens så møteopplevelsen for deltagerne blir best mulig.
Teigres bakgrunn er fra Tandberg, Cisco, Pexip og Zaptec. Han var med å starte Neat i 2019. På nyåret i 2020 startet salget.
Da Teigre presenterte produktet for investorer hadde han noen hårete salgsmål. De virket voldsomme, men kort tid etter kom coronaviruset og flyttet ansatte verden over inn på hjemmekontor.
– De hårete salgsmålene ble knust med nesten firegangeren i 2020, sier Teigre.
Omsetningen det første året ble 150 millioner kroner, og selskapet har gått i pluss fra første kvartal. Det er ikke normalt for techselskaper. Alt selskapet har tjent brukes på utvikling, markedsføring og oppskalering av arbeidsstokken. Nå er de over 250 ansatte i 15 land.
– Tross en del leveringsproblemer av komponenter og utfordringer med frakt, endte omsetningen på rundt 800 millioner kroner i fjor, sier Teigre.
– Og hvordan går det i år?
– Vi vil omsette for det dobbelte i år. Vi er i ferd med å passere fjorårets omsetning i disse dager, sier han.
Neat-sjefen sier driftsmarginene er gode, men siden overskuddet investeres i videre vekst internasjonalt, og forbedring og utvikling av produkter, drypper det ingen utbytter på eierne nå.
Verdt 6,2 mrd.
Men aksjene har steget kraftig i verdi. Amerikanske Zoom har investert 41 millioner dollar i Neat gjennom tre emisjoner. Den siste i fjor verdsatte Neat til 640 millioner dollar, som med dagens kurs er 6,2 milliarder kroner.
– Du sier dere tjener penger. Trengte dere da å gjennomføre en emisjon i fjor høst?
– Nei, vi gjorde egentlig ikke det. Men når vi vokser i det tempoet vi gjør, er det kjekt med en krigskasse, sier Teigre.
De største eierne i Neat er techinvestorene Fredrik Halvorsen og Odd Johnny Winge. Sammen med Zoom kontrollerer de rundt 70 prosent. Simen Teigre har også godt med aksjer. De skal være verdt 310 millioner kroner.
I dag har selskapet både A og B-aksjer. Førstnevnte, som man må kjøpe har stemme- og utbytterett, mens de andre er incentivaksjer for ansatte.
– Alle ansatte i Neat er medeiere i selskapet og vil realisere en hyggelig og velfortjent gevinst ved en exit, sier Teigre.