<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Nærmer oss et gjennombrudd

Vegard Wollan og Gaute Myklebust i TouchNetix har brukt seks år og 150 millioner på å utvikle avanserte berøringsskjermer. Nå rulles teknologien ut i Mercedes' nye elektriske luksusmodeller.

Publisert 21. aug. 2022
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 549 ord
Article lead
lead
ENDELIG PÅ VEIEN: Etter flere år med utvikling er de norske gründerne Vegard Wollan og Gaute Myklebusts touch-teknologi på vei ut i Mercedes' nye EQS og EQE-modeller. Foto: TouchNetix

Dersom du har kjøpt Mercedes’ nye EQS- eller EQE-modeller, spiller norsk teknologi en helt sentral rolle i hvordan bilens oppleves og navigeres innvendig.

TouchNetix – det fusjonerte selskapet bestående av supergründrene Vegard Wollan og Gaute Myklebusts Mywo og britiske TouchNetix, har siden 2016 utviklet avanserte berøringsskjermer for noen av de største navnene i bilindustrien.

Utvikling og godkjenning hos bilgigantene har tatt år, men omsider er de første bilene med selskapets teknologi i ferd med å rulle ut på veiene. Og salget er i ferd med å ta av.

– Vi er i en bransje hvor kvalifiseringstiden og ledetidene er lange, men nå har vi fått skikkelig fart i markedet og vi nærmer oss et gjennombrudd, sier Wollan.

Lyktes før

Sammen med Alf-Egil Bogen skapte Wollan og Myklebust mikrokontrolleren AVR, som amerikanske Atmel Corporation valgte å satse på i 1995. I 2016, rett etter at Atmels amerikanske konkurrent Microchip Technology kjøpte selskapet for cirka 30 milliarder kroner, takket Wollan og Myklebust for seg i Atmel og etablerte MyWo.

TouchNetix leverer chip-produkter som styrer bilens berøringsskjermer og tilfører ny funksjonalitet, blant annet berøringsfri styring, haptisk trykksensitivtet og et heldigital navigasjonshjul som potensielt kan erstatte dagens mekaniske hjul. 

Wollan sier teknologien øker sikkerheten rundt skjermbruk i bilen, samt at den sparer plass og kostnader. 

Første kunde ut til å ta teknologien på markedet er Mercedes-Benz, med sitt nye MBUX-brukergrensesnitt, og er foreløpig å finne i elbilene EQS og EQE. I tillegg har selskapet fått på plass avtaler med et supersportsbilmerke samt to av verdens største volumaktører.

– Vi ser nå en lang og god pipeline som vi dessverre ennå ikke kan snakke om, men det ser veldig bra ut, sier Wollan.

SUPERGRÜNDERE: Gaute Myklebust og Vegard Wollan, gründere i Wymo var med å bygge opp Atmel, som ble solgt til USA. Foto: Touchnetix

Godt kapitalisert

Fusjonen mellom trønderne med britene til TouchNetix ble gjennomført i fjor, hvor selskapet fikk en samlet verdsettelse på 400 millioner kroner.

Deretter hentet selskapet 95 millioner fra norske investorer i en emisjon som ble kraftig kraftig overtegnet.

Totalt har det vært investert rundt 150 millioner kroner i selskapet, og etter seks år med utvikling er avtalene nå i ferd med å materialisere seg i form av salg.

I år forventer selskapet å omsette for rundt 90 millioner kroner – mot 70 millioner i fjor, samtidig som det ifølge Wollan oppleves som en milepæl at teknologien for første gang tas i bruk i bilene etter tre–fire års ventetid.

Gir gass

TouchNetix satser samtidig på et helt annet marked for berøringsskjermer. To av verdens største, koreanske skjermprodusenter har utviklet en egen skjermkategori for bruk på offentlige steder, blant annet for informasjonssentre og restaurantbransjen. Brukerne kan navigere skjermene uten å ta på dem, og det er betydelig større markedsinteresse etter utbruddet av pandemien.

Denne kategorien vil ifølge Wollan potensielt utgjøre en stor del av omsetningen for selskapet, som sikter mot milliardomsetning på sikt.

– Derfor satser vi ganske heftig på forskning- og utviklingssiden, og trykker litt hardere på gasspedalen nå på flere områder for å utnytte momentet, sier han.

Investeringene gjør at selskapet foreløpig taper penger, rundt cirka 20 millioner i år. Samtidig forventer selskapet betydelig vekst fremover når selskapets chips og teknologi får større utbredelse og markedsgjennomslag.

– Vi har bra fart i markedet, og den langsiktige planen er å bygge et chip- og semiconductor-selskap av internasjonalt kaliber, slik som Nordic Semiconductor viser veien i dag.