– Først ut er bedriftsmarkedet, og på sikt ser vi for oss å levere et tilsvarende produkt til privatmarkedet, sier adm. direktør Morten Strand i Abax.
Larvik-selskapet Abax startet opprinnelig med firmabiler, men er de seneste årene blitt en større europeisk aktør innen IoT (Internet of Things), med flåtestyring og sporing av biler, utstyr og verktøy for bygg- og anleggsbransjen.
Det var selskapets sporingsbrikker som nylig hjalp en norsk entreprenør å lokalisere stjålet utstyr verdt flere hundre tusen kroner, men selskapet jakter større fisk.
Sammen med Tryg lanserer selskapet en pilot av det de hevder er markedets første «personlige» forsikringsprodukt.
I første omgang skal teknologien rulles ut i 100.000 biler, men selskapet er samtidig i samtaler med europeiske bilgiganter om fremtidig samarbeid.
– Etter hva meg er bekjent finnes det ikke noe tilsvarende produkt på bedriftsmarkedet, og vi har snakket med alle forsikringsselskapene, sier Strand.
Egen risikoprofil
Nye datastrømmer er i ferd med å endre forsikringsbransjen, og Abax vil bruke selskapets IoT-teknologien til å gi bedriftseierne større innsikt i hva de betaler for.
Samarbeidet med Tryg innebærer at selskapet samler inn data om firmabilenes kjøremønster ned på detaljnivå, som aggregert danner en risikoprofil fra 1 til 15 for hele selskapets bilflåte.
Ifølge Strand straffes gode sjåfører i dag fordi forsikringsselskapene baserer seg på historiske data. Ved å samle inn data i realtid, kan forsikringsselskapet premiere de beste.
– Hele poenget er å incentivere god kjøring, sier Strand.
Han hevder at ved å kjøre pent og minimere risiko, vil det slå ut i reduserte drivstoffutgifter, økt levetid og gjensalgsverdi på kjøretøyene, samt gi en hyggeligere pris på finansiering og forsikring av bilene.
– Man får incentiver som ikke finnes i dag, ved å bevise at bilene kjøres pent og pyntelig. Innebærer kontraktene at man tar større risiko for utstyret og ansatte, kan man prise dette inn på et tidligere stadium.
15 prosent under snittet
Selskapets har analysert kjøreadferd i seks år på eksisterende kundeportefølje, og Strand sier tallene viser at kundene i snitt ligger 15 prosent under en typisk snittportefølje hos forsikringsselskapene.
Strand sier dette ikke automatisk gir tilsvarende besparelser på forsikringen, ettersom det er opp til forsikringsselskapet å vurdere hver enkelt avtale. Han poengterer samtidig at selskaper med en lav risikoprofil vil ha gode kort på hendene i forhandlinger.
Ingeborg Morken, direktør for Næringsliv i Tryg, sier mer spesifikke data gir en helt annen innsikt og grunnlag for å prise forsikringene.
– Vi får risikovurdert den enkelte bedrifts bilpark, i stedet for å basere det på bedriftsmarkedet generelt. Det er viktig for oss å jobbe skadeforebyggende og premiere dem som har få skader, sier hun.
Vil inn i privatmarkedet
Selskapet har investert rundt 40 millioner kroner i utviklingen av teknologien, og satser i første omgang på bedriftsmarkedet. Med PE-selskapet Investcorp i ryggen har Abax de seneste årene ekspandert internasjonalt, blant annet med oppkjøpet av Automile og RAM i 2020, gått inn i syv nye markeder og samlet 41.000 kunder med 400.000 biler på selskapets plattform Abax Smart Connect.
Som et av flere produkter er ambisjonen å ta teknologien til privatmarkedet, og selskapet er i samtaler med store bilfabrikanter om å inkluderes i nye biler.
– Vi kan foreløpig ikke si så mye, men det noe stort på gang, sier Strand.
Et innpass i bilindustrien vil gi betydelige volumer for selskapet, men Strand påpeker at det også byr på store utfordringer.
– Planen er å gjøre teknologien tilgjengelig på sikt, men forsikringsselskapene skal ikke få vite så mye om bileier, så her gjenstår det en del arbeid.