<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kahoot kutter guidingen for 2022

Quizselskapet hadde fakturerte inntekter på 53,9 millioner dollar i andre kvartal, tilsvarende en oppgang på 94 prosent fra samme kvartal i 2021.

    Publisert 3. nov. 2022 kl. 08.02
    Oppdatert 3. nov. 2022 klokken 08.44
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 334 ord
    LA FREM TALL: Konsernsjef Eilert Hanoa i Kahoot! Foto: NTB scanpix/Vidar Ruud

    KAHOT

    Torsdag morgen leverte den tidligere folkeaksjen Kahoot ferske tall for tredje kvartal. Fasiten var fakturerbare inntekter på 53,9 millioner dollar for kvartalet. 

    Quizselskapet strekker seg da akkurat nok til å si at de nådde egne estimater for kvartalet, som i utgangspunktet lå på 54 millioner dollar. Quizselskapet fikk derimot god drahjelp av Clever, som bidro med 29 millioner dollar til omsetningen.

    Det justerte driftsresultatet lå på 8 millioner dollar i tredje kvartal kvartal, sammenlignet med 6 millioner dollar samme periode i fjor.

    Samlet resultat for perioden, før skatt, endte på minus 7,6 millioner dollar. Dette er en markant nedgang fra tredje kvartal i fjor, da resultatet lå på minus 2,1 millioner dollar.

    Kahoot

     
    (Mill. USD) 3. kv./22 3. kv./21
    Driftsinntekter 53,9 27,8
    Driftsresultat −0,2 −1,6
    Resultat før skatt −7,6 −2,5
    Resultat etter skatt −7,2 −2,1

    Nedjusterer estimatene

    Quizselskapet har gjennom året oppgitt en guiding på 190 millioner dollar i fakturerbare inntekter samlet for 2022. Flere analytikere har derimot satt spørsmålstegn ved den ambisiøse guidingen, og i dagens rapport virker det som at Kahoot endelig har gitt etter. 

    Nå kutter de guidingen for året til intervallet 175 til 180 millioner dollar - i tråd med konsensus. Samtidig oppgir de forventede fakturerbare inntekter på mellom 50 til 55 millioner dollar i fjerde kvartal. 

    Quizselskapet skriver at nedjusteringen reflekterer de nåværende forholdene i makrobildet. 

    Samtidig beholder selskapet ambisjonen om å bikke 500 millioner dollar i fakturerbare inntekter i 2025. 

    Abonnentvekst 

    I den ferske rapporten kommer det frem at quizselskapet nå har nådd 1.250.000 betalende abonnenter på tvers av alle tjenestene, noe som tilsvarer en vekt på 40.000 abonnenter fra andre kvartal, og en vekst på 23 prosent år over år. 

    Abonnenter knyttet til «work»-segmentet var området som så størst vekst på 20.000 abonnenter, etterfulgt av skolesegmentet som vokste med 15.000. 

    Kahoot skriver videre at de vil fortsette å vurdere en potensiell sekundærnotering i USA, og vil oppdatere markedet om saken i tråd med gjeldende regulatoriske krav.

    Nyheter
    Børs
    Teknologi