Forliket kom på plass etter bompengeopprøret i 2019 og sier at staten øker sitt bidrag til veiprosjekter i byene, mot at byene bruker deler av midlene til å redusere bompengene.
Ap-Sp-regjeringen endrer avtalen og fjerner koblingen til bompenger. Det gjør at storbyene kan omdisponere 3,7 milliarder kroner som var satt av til å redusere bompengetakster, melder NRK.
Disse midlene kan nå brukes på for eksempel kollektivtrafikk.
– Endringen gjør at lokale styremakter vil få større frihet til å justere bompengetakstene. Men det må vurderes i hver enkelt sak om lokale endringer i bompengeopplegget vil kreve ny behandling i Stortinget, opplyser samferdselsdepartementet.
Endringene kan gjelde allerede fra neste år. Bergens politiske ledelse varslet i juni til Bergens Tidende at bompengetakstene vil kunne gå tilbake til nivået de var på før 2020. I Oslo har politikerne uttrykt et ønske om ikke å måtte sette ned bompengetakstene.
Fremskrittspartiet sier at de som bruker bilen mye, vil bli rammet dersom bompengetakstene øker.
– Dette er for eksempel småbarnsforeldre som må kjøre unger til barnehage, skole og fritidsaktiviteter. For ikke å snakke om alle som må bruke bilen til jobb. Denne bompengesøkningen vil ramme denne gruppen hardt, sier første nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen, Frank Sve fra FrP.
NTB