<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Bompengetakstene kan øke i flere byer

Bompengetakstene kan øke eller bli stående på stedet hvil når regjeringen opphever bompengeforliket. Det kan samtidig gi nye milliarder til kollektivtrafikk.

Publisert 2. aug. 2022
Oppdatert 2. aug. 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 207 ord
Article lead
lead
KAN BLI DYRERE: Bomstasjonen i Fagerheimgata i Oslo. Foto: NTB
KAN BLI DYRERE: Bomstasjonen i Fagerheimgata i Oslo. Foto: NTB

Forliket kom på plass etter bompengeopprøret i 2019 og sier at staten øker sitt bidrag til veiprosjekter i byene, mot at byene bruker deler av midlene til å redusere bompengene.

Ap-Sp-regjeringen endrer avtalen og fjerner koblingen til bompenger. Det gjør at storbyene kan omdisponere 3,7 milliarder kroner som var satt av til å redusere bompengetakster, melder NRK.

Disse midlene kan nå brukes på for eksempel kollektivtrafikk.

– Endringen gjør at lokale styremakter vil få større frihet til å justere bompengetakstene. Men det må vurderes i hver enkelt sak om lokale endringer i bompengeopplegget vil kreve ny behandling i Stortinget, opplyser samferdselsdepartementet.

Endringene kan gjelde allerede fra neste år. Bergens politiske ledelse varslet i juni til Bergens Tidende at bompengetakstene vil kunne gå tilbake til nivået de var på før 2020. I Oslo har politikerne uttrykt et ønske om ikke å måtte sette ned bompengetakstene.

Fremskrittspartiet sier at de som bruker bilen mye, vil bli rammet dersom bompengetakstene øker.

– Dette er for eksempel småbarnsforeldre som må kjøre unger til barnehage, skole og fritidsaktiviteter. For ikke å snakke om alle som må bruke bilen til jobb. Denne bompengesøkningen vil ramme denne gruppen hardt, sier første nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen, Frank Sve fra FrP.

NTB