<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Fra minus til pluss for Vy

Togselskapet fikk et driftsresultat for årets åtte første måneder på 419 millioner kroner, opp fra minus 347 millioner i 2021.

Publisert 29. sep. 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 286 ord
Article lead
lead
SNUDD OPP: Gro Bakstad, konsernsjef i Vy, sier de høye energiprisene har svekket resultatet deres betydelig. Mads Krstiansen/Vy

Resultatet før skatt for januar ut august ble 271 millioner kroner, opp fra fjorårets minus 451 millioner kroner.

Det viser tall fra Vys andre tertialrapport.

Flere har reist med Vy gjennom sommeren, men det er fortsatt 20 prosent færre passasjerer sammenlignet med 2019.

– For første gang siden før pandemien, leverer vi et positivt resultat. I tillegg styrkes resultatet vesentlig av engangseffekter knyttet til at vi nylig har reforhandlet avtaler for persontogtrafikken i Norge og Sverige. Vi har derfor tilbakeført tidligere tapsavsetninger på disse kontraktene, sier konsernsjef Gro Bakstad.

Dårligere punktlighet

I rapporten skriver de også at antallet togreiser har økt fra 17,7 millioner per 2. tertial 2021 til 32 millioner i år.

Vy skriver også at de har opplevd stadig flere utfordringer på infrastrukturen i år, noe som har ført til forsinkelser og innstillinger. Punktligheten har gått ned tre prosentpoeng til 86 prosent. Målet er 90 prosent.

– Den lave punktligheten har dessverre fått betydelige negative konsekvenser for kundene, og kanskje bidratt til at færre har tatt toget. Det er vi veldig lei oss for og vi er langt fra fornøyd med punktligheten. Derfor jobber vi hardt for å forbedre det vi kan, og følger opp og heier litt ekstra på Bane NOR som har ansvaret for togskinner, signal og strøm, sier Bakstad.

Vy 2. tertial

(Mill. kroner) T2 / 22 T2 / 21
Driftsinntekter 5996 5479
Driftsresultat 656 −237
Resultat før skatt 575 −303
Resultat etter skatt 458 −241

Nyheter
Børs
Transport