Resultatet før skatt for januar ut august ble 271 millioner kroner, opp fra fjorårets minus 451 millioner kroner.
Det viser tall fra Vys andre tertialrapport.
Flere har reist med Vy gjennom sommeren, men det er fortsatt 20 prosent færre passasjerer sammenlignet med 2019.
– For første gang siden før pandemien, leverer vi et positivt resultat. I tillegg styrkes resultatet vesentlig av engangseffekter knyttet til at vi nylig har reforhandlet avtaler for persontogtrafikken i Norge og Sverige. Vi har derfor tilbakeført tidligere tapsavsetninger på disse kontraktene, sier konsernsjef Gro Bakstad.
Dårligere punktlighet
I rapporten skriver de også at antallet togreiser har økt fra 17,7 millioner per 2. tertial 2021 til 32 millioner i år.
Vy skriver også at de har opplevd stadig flere utfordringer på infrastrukturen i år, noe som har ført til forsinkelser og innstillinger. Punktligheten har gått ned tre prosentpoeng til 86 prosent. Målet er 90 prosent.
– Den lave punktligheten har dessverre fått betydelige negative konsekvenser for kundene, og kanskje bidratt til at færre har tatt toget. Det er vi veldig lei oss for og vi er langt fra fornøyd med punktligheten. Derfor jobber vi hardt for å forbedre det vi kan, og følger opp og heier litt ekstra på Bane NOR som har ansvaret for togskinner, signal og strøm, sier Bakstad.
Vy 2. tertial
(Mill. kroner) | T2 / 22 | T2 / 21 |
Driftsinntekter | 5996 | 5479 |
Driftsresultat | 656 | −237 |
Resultat før skatt | 575 | −303 |
Resultat etter skatt | 458 | −241 |