Ga fansen et samarbeid de ikke visste at de trengte
Luksusmerkene Jimmy Choo og Mugler droppet tidligere denne måneden et overraskende skosamarbeid som ikke bare dufter av italiensk skinn – men også av investering.
Når to store motehus barker sammen i et eksklusivt designsamarbeid i en tid hvor «alle» merker gjør det samme, bør det bli bra. Nå har Jimmy Choo, skomerket elsket av Hollywood-stjerner og businesskvinner verden over, slått seg sammen med det franske motehuset Mugler, for å gi fansen et samarbeid de ikke visste at de trengte.
En skokolleksjon med tretten snertne par, fra enkle pumps med stropper til trendy, elastiske strømpeboots. Sandalen i italiensk skinn med pleksiglass og en håndlaget krystallkule mellom tærne står som selve inkarnasjonen av samarbeidet.
Overraskende samarbeid
Startet opp i 1996 av den dyktige skomakeren Jimmy Choo, ble merket med samme navn blant de første merkevarene som plasserte skoene og veskene sine på den røde løperen i Hollywood. Mens herr Choo selv forlot selskapet i 2001, forble hans niese Sandra Choi kreativ direktør og har fortsatt å bemerke seg i bransjen med en rekke garderobeklassikere.
Mugler
- Startet av Manfred Thierry Mugler i 1974.
- Åpnet sin første butikk i Paris i 1978.
- Samarbeidet med George Michael for musikkvideoen til sangen «Too Funky» i 1990.
- Lanserte verdens første gourmand-duft, Angel, i 1992.
- Viste sin første haute couture-visning på The Ritz i Paris samme året.
- Nicola Formichetti og Romain Kremer tok over som kreative direktører i 2011, etterfulgt av David Koma i 2014. Casey Cadwallader ble ny kreativ direktør i 2018.
- Manfred Thierry Mugler gikk bort i 2022.
Om mannen bak Mugler noensinne fikk se fruktene som samarbeidet har båret, er ikke sikkert. Manfred Thierry Mugler gikk bort i januar i en alder av 73 år. Merket franskmannen startet i 1974 er kjent for sine mange eksperimentelle og sensuelle design som fremhever kvinnekroppen. Vi snakker draperinger, korsetter, lakk og lær. Men også haute couture som grenser til kostymer og ren kunstform. Selv om monsieur Mugler pensjonerte seg i 2002, sluttet han aldri å skape nye design.
Et kanskje overraskende samarbeid, med tanke på at mange vil definere Jimmy Choo som et ganske så elegant merke med lekre, men lettfordøyelige, design. Noe Muglers mange vågale kreasjoner definitivt ikke er. Samtidig mener luksusmerkenes kreative sjefer at de har noe til felles.
– Mugler og Jimmy Choo handler om styrke. Våre kvinner er sterke, glamorøse og besitter kontrollen, sier Sandra Choi i Jimmy Choo til amerikanske Harper’s Bazaar.
Det er ikke bare kundene som skal ha skoene på føttene som må være sterke. En sterk kapital kan også være en fordel, med priser som spenner fra 1.050 dollar for enkle pumps med stropper, tilsvarende 9.190 kroner, til 3.995 dollar for en gullfarget sandal med snøring opp til kneet, tilsvarende rundt drøye 35.000 kroner. Men for en sandal – og gudinner verdig.
Jimmy Choo
- Startet av Jimmy Choo i 1996.
- Åpnet sin første butikk samme år i London.
- Blant de første kundene var prinsesse Diana.
- Sandra Choi, Jimmy Choos niese, er kreativ direktør i dag. Choo selv forlot selskapet i 2001.
- Blant de første merkene som plasserte produktene sine på Hollywood-stjerner på rød løper.
Kjendistungt
I 2018 var det nye tider for Mugler da Casey Cadwallader tok over stafettpinnen som kreativ direktør. Og merket fikk en aldri så liten renessanse da Kim Kardashian i 2019 stilte opp på rød løper under The Met Gala i New York i en latekskjole dekket av krystaller, som skulle forestille vanndråper som dryppet ned fra kjolen. Dråpekjolen overlot lite til fantasien og skal ha vært det første store Thierry Mugler-designet siden han pensjonerte seg.
Merket har i motsetning til mange av sine konkurrenter få produktkategorier – med kun klær i hovedfokus. Til tross for en manglende skokolleksjon, understreker han likevel viktigheten av sko til Harper’s Bazaar.
– En sko fullfører looken og definerer karakteren. Jeg har alltid assosiert Jimmy Choo med en veldig sterk fornemmelse av skulptur i skoene, en balanse mellom skarphet og kurve. Både Mugler og Jimmy Choo er fremadrettet og sensuelle, og begge blir brukt av sterke kvinner med selvtillit, sier han.
Om det er dette samarbeidet som skal til for at Mugler satser på sko også på egenhånd fremover, gjenstår å se.