<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
EGET BRAND: Olaf Tufte møtte Per Øyvind Jacobsen i 2011, og startet et samarbeid som ledet til stiftelsen av Tufte Wear det påfølgende året. Foto: Frederick Kihle

– Plutselig satt han med hele stuen full av boksershortser

Etter ti år er det omsider blitt fart i Olaf Tuftes klesmerke Tufte Wear. Og det med pandaens livrett.

Publisert 10. mars 2022 kl. 22.41
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 946 ord

– Jeg har aldri drømt om et eget klesmerke, men alltid drømt om å drive egen virksomhet, tørre å tenke stort og annerledes og prøve å gjøre en forskjell, sier Olaf Tufte.

Det holdt ikke å være roer, norsk olympisk mester med fire OL-medaljer om halsen og bonde. 45-åringen fra Vestfold er også gründer, og nå for tiden kan man se klesmerket hans hengende på diverse kjendiser i tv-programmet Farmen.

Selv om Tufte Wear offisielt feirer ti år i år, startet det hele egentlig tilbake i 2007 da roeren tilfeldigvis kom over tøy laget av bambus under prøve-OL i Kina.

– Plutselig satt han med hele stuen full av boksershortser, men hadde ikke tid eller kapasitet til å drive et klesmerke ved siden av livet som toppidrettsutøver, sier Per Øyvind Jacobsen, daglig leder i Tufte Wear.

SPORT I 2021: Til tross for Tuftes toppidrettsbakgrunn, var det først i fjor at merket lanserte treningsserien Active Wear. Foto: Emil Sollie

Fascinasjon for bambus

Kanskje forbinder du bambus først og fremst med retro balkongmøbler hjemme hos bestemor, tropiske tikibarer eller en Gucci Bamboo-veske. Bambus har for lengst inntatt motebransjen som et relativt nytt, men noe omdiskutert tekstilfiber.

Hvordan benytte bambus som råmateriale i tekstilproduksjon vekket nysgjerrigheten til Tufte og teamet hans.

– Uten bakgrunn fra tekstilindustrien var det også interessant å tenke annerledes og utfordre en tradisjonell industri, forteller Tufte og Jacobsen.

Klær laget i bambusviskose- eller lyocell skal holde seg myke uten bruk av tøymykner og er derfor ideelle for sensitiv hud og allergier. Materialet skal også bidra til å hemme fremvekst av bakterier – hendig for undertøy og sportsklær.

– Ansvarlig tekstilproduksjon var ikke så hot i 2012, men vårt mål har hele tiden vært å gjøre ting så bra som mulig og tenke litt som bonden Olaf Tufte – at man skal ta vare på jorden og levere den videre til neste generasjon i bedre forfatning enn den man tok over.

Så hva er egentlig fascinasjonen for bambus? Den vokser fort, skal ikke behøve noen ekstra vanning foruten regnvann, og heller ingen kjemikalier eller sprøytemidler. Samtidig skal selve transformasjonen av hardt bambustre til mykt tekstil ofte bestå av en tøff runde med kjemikalier, ifølge Popular Science.

TIL ALLE: Tufte har lansert kolleksjon både til dame og herre. Foto: Emil Sollie

Denne problemstillingen tar Tufte Wear opp på nettsiden sin. Merket har siden 2017 jobbet med bambus lyocell, hvor det ikke skal benyttes skadelige kjemikalier. Nå har merket lansert sitt nye superundertøy Active Thermal laget av bambuskull – bambusplanter brent i ovn på opptil 1.200 grader. Råvaren og den ferdige metervaren skal være bedre sett fra et miljøperspektiv, med mindre forurensning under produksjon.

Er det pandaen du er bekymret for, bruker merket en fiberrik type bambus som det folkekjære dyret visstnok ikke liker.

– Mange vil med rette hevde at det ikke finnes noe som heter miljøvennlige tekstiler.

Ved å utvikle en ny og forbedret stoffmiks kalt Softboost basert på bambus lyocell, har de doblet slitestyrken på bokserne sine.

Olaf Tufte

 
  • Norsk roer født i 1975.
  • Startet med roing som 17-åring.
  • Debuterte internasjonalt i junior-VM i München i 1994.
  • Vant gull under OL i Athen i 2004 og i Beijing i 2008.
  • Har vunnet i flere verdensmesterskap og blitt nordisk mester elleve ganger.
  • Driver Tufte Gård i Horten med kona Aina.
  • Startet Tufte Wear i 2012.

– Det gjør at bokserne varer lenger enn de fleste andre på markedet, og at man som forbruker ikke trenger å kjøpe så mange boksere som før, hevder Tufte.

Vokser

Aksel Lund Svindal forsøkte seg med klesmerket Greater Than A, men kastet inn håndkleet i 2020. Mens Therese Johaug har merket Johaug, har Kari Traa gjort stor suksess med sitt.

– Det er mange flinke aktører i sportsbransjen, og det er et særnorsk fenomen at det er mange merker som er startet opp av kjente sportsprofiler, sier Jacobsen og fortsetter;

– Tufte Wear skiller seg ut ved at det ble startet av Olaf Tufte selv, og ikke av noen eksterne som ønsket å bygge en merkevare på ham.

Det er ikke bare konkurrenter som har skapt utfordringer for flere merkevarer de siste årene. Også koronapandemien stakk kjepper i hjulene for mange, innen blant annet logistikk og produksjon. For ikke å snakke om når det gjelder nye handlemønstre med stengte butikker.

Tufte Wear

 
  • Startet i 2012 av Olaf Tufte.
  • Begynte med myke boksershorts.
  • Tilbyr i dag klær til både hverdags, trening og turer, i tillegg til undertøy, superundertøy og pysjamaser.
  • Designer klær til både dame, herre og barn.
  • Benytter tekstiler som bambus- lyocell- og viskose, merinoull og økologisk bomull.
  • Lanserte resirkulerbar emballasje laget kun av papp i 2017.

Likevel ble 2021 et godt år for Tufte Wear, som så en vekst på 53 prosent i nettbutikken fra 2020. Og blant annet i en kanskje ikke så uventet produktkategori.

– I fjor fikk vi god drahjelp av coronakrisen som gjorde at salget av joggebukser og pysjamas økte markant, sier Jacobsen.

Pysjamasene laget i økologisk bomull og bambusviskose satte ny rekord i nettbutikken deres med en omsetning på rundt 2 millioner kroner.

– I tillegg har vi de seneste årene jobbet hardt med å lage innovative pakninger, det vil si emballasjeløsninger man kan bruke til noe.

Pysjamasene blir levert i praktiske PC-etuier, laget av avfallsmaterialer etter gamle messetepper - og flere hendige pakninger fra tegnebrettet er på vei.

– Vi ser at kundene forventer god informasjon, inspirasjon, gode betalingsløsninger og flere fraktalternativer. Dette er i konstant forandring, og vi endrer og tester stadig nye løsninger, sier Jacobsen.