<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Nytt vinmekka på Skøyen

Vinmonopolet på Skøyen tar steget opp blant beste polutsalgene i Norge.

Publisert 27. okt. 2022 kl. 09.26
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 487 ord
Et stille øyeblikk: Butikksjef Øyvind Bryn Jensen på Vinmonopolet på Skøyen dagen før de åpner etter oppussing. Eivind Yggeseth

Vinmonopolet på Skøyen har lenge vært kjent blant vinkjennere for sitt store utvalg og sin nese for gode innkjøp på vegne av den faste kjøpegruppen av finansfolk, kjendiser og vinbransjen selv. Vinsamler og restauratør Heini Petersen hos Vintage Kitchen er helt klar på hvorfor Skøyenpolet har vært et “skjult” spesialpol. – Dyktige serviceinnstilte ansatte, flinke til å finne gode kjøp fra klassiske vinområder og gode parkeringsforhold har gjort Skøyen ved siden av Aker Brygge-polet til mitt favorittpol. – Norge og Oslo har fått et nytt vinmekka i verdensklasse, konkluderer Heini Petersen

« Norge og Oslo har fått et nytt vinmekka i verdensklasse. »
Heini Petersen - Vintage Kitchen

Større og bedre

Siden Skøyen åpnet i november 2011 har salgstallene pekt én vei: oppover. Fra den spede starten på 370.000 liter solgte man i 2021 hele 778.000 liter til en verdi av 265 millioner kroner. En stor del av salget var kundebestillinger knyttet til bestillingsvarer. Slik Finansavisen erfarer, er volumet av kundebestillinger høyt på Skøyen kontra andre tilsvarende pol i Oslo. Butikksjef Øyvind Bryn Jensen forteller til Finansavisen at han forventer en høyere snittpris pr. flaske, men antar at omsetningen også vil øke når butikken trer inn i rollen som et spesialpol.

– Butikken har blitt betraktelig større, og vi har tidoblet lagerkapasiteten. Vi kan huse 18 paller med viner i et seks meter høyt spesialbygget kjøleskap på lageret bak. Å kunne ta imot over 45 paller med vin uten å leke tetris vil også gjøre butikken lagt mer effektiv enn tidligere, forteller en fornøyd butikksjef Øyvind Bryn Jensen til Finansavisen.  

Interessen  øker år for år

Omsetningen i spesialutvalget var i 2009 på ca. 20 millioner kroner, og i 2021 passerte man 100 millioner kroner, viser tall fra Vinmonopolet. Tross veksten i omsetningen av spesialvarer utgjør disse volummessig under 0,15 prosent av det totale salgsvolumet for vin.

Siden Skøyen åpnet i november 2011, har salgstallene pekt én vei: oppover. Fra den spede starten på 370.000 liter solgte man i 2021 hele 778.000 liter til en verdi av 265 millioner kroner. Eivind Yggeseth

Flere spesialpol på trappene

Den sterkt økende interessen for spesialprodukter har ført til at Vinmonopolet har valgt å øke den geografiske spredningen av spesialbutikkene. Utvidelsen har som mål å gi bedre tilgang til spesialutvalget for vin i Nord-Norge, på Sørlandet, Nord-Vestlandet og i tidligere Østfold. Rygge, Tromsø, Bodø, Kristiansand åpner nå som spesialpol på løpende bånd.

Høye målsetninger

Målet til spesialpolene er å finne frem klassiske produkter fra tradisjonelle produsenter og områder så vel som mer ukjente produkter fra små produsenter i mindre kjente områder. Spesialproduktene er tilgjengelige i små partier. Vinene er nyskapende og skiller seg ofte ut fra hva som ellers finnes på Vinmonopolet. Spesialbutikkene har seks årlige lanseringer. Et stort antall produkter lanseres hver gang, men ofte er volumene pr. varelinje svært begrenset. Det gjør at spesialslippene har stor pågang fra kunder som ønsker å sikre seg noen av de mest attraktive produktene.