Air France-KLM har vært på offensiven etter det ble kjent at de er blant kriserammede SAS sine nye eiere. Nå kjøper flyselskapet 50 nye Airbus A350-fly, et langdistansefly som er konkurrent til Boeing 777 og 787.
Hvor mye Air France-KLM må ut med for kjøpet opplyses ikke, annet enn at de gjør «milliardinvesteringer i bærekraftig luftfart».
– Bransjen gjennomgår nå en omfattende endringsreise med ny teknologi og drivstoff som muliggjør en bærekraftig overgang. Allerede om noen år vil vi se el-fly på kortere strekninger. Dette er noe som ikke vil være mulig for langdistanseflyging, der man i stedet må redusere utslippene ved å investere i mer drivstoffeffektive fly. Det er akkurat det vi gjør nå, sier Maria Hagelberg, ansvarlig for bærekraftsspørsmål for KLM i Nord-Europa.
SAF-investering
De nye Airbus-flyene vil erstatte dagens langdistanseflåte. De bruker 25 prosent mindre drivstoff fordi de er bygget med lettere materialer.
Ifølge KLM er kjøpet et viktig steg på veien for å oppnå selskapets bærekraftsmål om å redusere karbonutslippene med 30 prosent pr. passasjerkilometer innen 2030, sammenlignet med 2019.
I tillegg vil de øke satsingen på bærekraftig flydrivstoff (SAF) ved å investere i SAF-produsenten DG Fuels. Flyselskapet har som mål å ha 10 prosent SAF på tanken innen 2030.
– Vi tenker langsiktig og har skaffet oss opsjon på å kjøpe opptil 75.000 tonn SAF per år fra 2029, opplyser Hagelberg.
Air France-KLM er ikke alene om å satse på SAF. Norwegian kunngjorde nylig at de kjøper fossilfritt flydrivstoff tilsvarende alt forbruk på 100 flyvninger i Danmark.
Dette er fossilfritt drivstoff: