<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Utbyttekongen Fredriksen: Fikk 7 milliarder utbetalt i fjor

John Fredriksen sitter lastet med shippingaksjer. I fjor eksploderte inntektene.

Publisert 1. mars
Oppdatert 4. mars
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 969 ord
Article lead
lead
UTBYTTEKONGEN: John Fredriksen håvet inn på gode tider i shipping i fjor. Foto: Thomas Bjørnflaten
UTBYTTEKONGEN: John Fredriksen håvet inn på gode tider i shipping i fjor. Foto: Thomas Bjørnflaten

I shipping gikk det meste rett til himmels i 2023, og mange rederier tjente rekordmye penger. Det gjelder definitivt også for rederiene kontrollert av shippingkongen, John Fredriksen. 

Tankkjempen Frontline hadde sitt beste resultat på 15 år, og i gassfarten var det eventyrrater både i LPG og LNG. I kjent John Fredriksen-stil ble det meste av overskuddene betalt ut til selskapenes aksjonærer.

En nærmere titt på storeierens beholdninger i de forskjellige selskapene viser at det ble et betydelig tilsig av kapital til Fredriksen selv. En gjennomgang av eierandelene i shipping, oppdrett og olje viser at utbyttene basert på 2023-regnskapene kom opp i nærmere 7 milliarder kroner for John Fredriksen.

Tungvekter i tank

Fredriksen har vært en tungvekter i tank i over en mannsalder og eksponeringen mot tanksegmentet har aldri vært større enn den er i dag. I Frontline har han gjennom Hemen Holding vært hovedaksjonær siden 1996 og rederiet har i dag en moderne tankflåte på hele 87 skip, hvorav cirka halvparten er VLCC-er.

I fjor høst ble det klart at børsnoterte Frontline skulle overta 24 nyere Euronav-tankskip i VLCC-klassen for 2,5 milliarder dollar. Ifølge adm. direktør Lars Barstad i Frontline Management er dette sannsynligvis den største «dealen» som noensinne er gjort i shipping.

Samtidig som Frontline sikret seg 24 Euronav-skip i november i fjor fikk Fredriksen og Frontline inn nær 11,4 milliarder kroner på konto etter å ha solgt seg ut av Euronav. Kontantoppgjøret på 1.060 millioner dollar, hvorav 808 millioner dollar – tett oppunder 8,7 milliarder kroner – tilfalt John Fredriksens private selskaper.

KLOKKERTRO PÅ STORTANK: Frontline har nå 44 moderne VLCC-er i flåten. Foto: Hyundai Heavy Industries

Frontlines hovedaksjonær er åpenbart overbevist om at tankfarten står foran en langvarig sterk periode, og han nøyde seg ikke med skipene som er overtatt fra Euronav.

Gjennom sitt private selskap Seatankers har Fredriksen inngått en avtale med Dalian-verftet i Kina om bygging av inntil åtte VLCC-ere, råoljetankere i 300.000-dødvekttonnsklassen.

I et til tider veldig volatilt tankmarked satt Frontline igjen med et resultat på bunnlinjen på 656,5 millioner dollar i 2023. Rederiet tjente bra med penger både i VLCC-, suezmax- og produkttanksegmentet, men det er ikke tvil om at det var produkttankerne som dro det tyngste lasset.

Rederiet pumper ut det meste av overskuddet til aksjonærene, og John Fredriksens utbytte fra Frontline summerte seg i fjor opp til drøye 1,8 milliarder kroner.

I tillegg kommer utbytter fra tankrederiene Euronav og International Seaways på 1,1 milliarder kroner gitt dagens dollarkurs.

Brennhett i gass

I shipping pekte pilene definitivt oppover i fjor i gassfarten, hvor Fredriksen naturligvis også er en av hovedaktørene. LPG-rederiet Avance Gas – som transporterer flytende petroleumsgasser – har lagt bak seg et eventyrlig 2023. 

Ratene i spotmarkedet var i fjor høst oppe i over 140.000 dollar dagen, og med LPG-rederiets høye spoteksponering rant formelig pengene inn i kassen. 

Fjorårsresultatet på 163,6 millioner dollar er det neste beste i historien for gassrederiet, og hele 165 millioner dollar ble betalt ut i utbytte til aksjonærene. 131,2 millioner dollar eller rett i underkant av 1,4 milliarder kroner ble betalt ut til LPG-rederiets hovedaksjonær John Fredriksen.

HØY SPOTEKSPONERING: John Fredriksens LPG-rederi, Avance Gas, traff markedet perfekt i fjor gjennom en høy spoteksponering. Foto: Avance Gas

I 2021 og 2022 gikk Flex LNG som en kule på Oslo Børs. Siden selskapet sluttet 12 av 13 skip på lange kontrakter har ikke LNG-rederiet vært like het vare på børsen.

Utbyttet fra Flex LNG har derimot vært brennhett. Rederiet har i løpet av de seneste to årene betalt ut rundt 370 millioner dollar i utbytte til selskapets aksjonærer. I fjor endte utbyttet på rundt 170 millioner dollar eller 1,8 milliarder kroner. 808 millioner av disse gikk til John Fredriksen.

«Vi er glad i utbytter i Flex LNG. Vi betaler ut 0,75 dollar pr. aksje i utbytte for fjerde kvartal, som er litt mer enn justert nettoresultat på 0,70 dollar pr. aksje. Det kan vi koste på oss siden vi har 411 millioner dollar i cash, en meget god kontraktsdekning og en bunnsolid finansiell situasjon», sa John Fredriksens gassjef Øystein Kalleklev til Finansavisen, da LNG-rederiet la frem tallene for fjerde kvartal i februar.

Tredobler utbyttet

Tørrlastmarkedet var langt fra like sterkt som tank- og gassmarkedene i 2023, men lave cash-breakeven-nivåer har bidratt til at Fredriksen sikret seg et utbytte på i overkant av 500 millioner kroner i fjor fra tørrlastrederiet Golden Ocean. I fjerde kvartal knuste rederiet analytikerforventningene og tredoblet samtidig utbyttet fra tredje kvartal.

«Klassisk John Fredriksen og noe aksjemarkedet liker», sa Pareto-analytiker Eirik Haavaldsen til Finansavisen etter at selskapet la frem tallene for fjerde kvartal i fjor tidligere denne uken.

Rederiet gikk inn i 2024 med en høy spoteksponering og det er ingen tvil om at det har vært en stor suksess. Capesizeratene har så langt i 2024 ligget på nivåer på over 20.000 dollar dagen, mens de i samme periode i fjor lå på rundt 6.000 dollar dagen.

Topp fem utbytter fra selskap

Selskap Utbytte for 2023
Frontline 1.824
Avance Gas 1.378
Flex LNG 808
Euronav 660
Mowi 550

Der utbytter er i dollar er det tatt utgangspunkt i dagens dollarkurs.

Håver inn på laks

Selv om hovedvekten av Fredriksens investeringer er knyttet til shipping sitter investoren i dag med en bred portefølje som inkluderer blant annet oppdrett, eiendom, olje og bank.

Investoren har en betydelig eierandel i verdens største lakseoppdretter, Mowi. Selv om grunnrenteskatt preget mye av overskriftene i året som gikk har selskapet levert gode resultater.

Selskapet delte ut 3,8 milliarder kroner til aksjonærene i 2023, hvor Fredriksens andel utgjorde 550 millioner kroner.

Fredriksens eierskap inkluderer også eiendeler som ikke er like synlige. Derfor gir ikke oversikten nødvendigvis det hele bildet av hva Fredriksen har mottatt i utbytter for året som gikk. Finansavisen har heller ikke inkludert utbytter som er for tall fra tidligere år, men som er blitt delt ut i 2023.