<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Spår tørrbulkfest

Shippinganalytiker Petter Haugen ser 50 prosent oppside i tørrbulkaksjene på Oslo Børs.

Publisert 25. apr. 2024 kl. 16.32
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 700 ord
STERKT MARKED: Ratene for capesizeskip har steget mye, men ikke nok, mener analytiker Petter Haugen i ABG Sundal Collier. Foto: Japan Marine United

Tørrbulkrederiene på Oslo Børs har vært svært gode investeringer så langt i år. For eksempel har John Fredriksens Golden Ocean skutt opp 50 prosent mens Magnus Halvorsen-rederiet 2020 Bulkers og Tor Olav Trøims Himalaya Shipping har steget 37 og 24 prosent.

Det er ratene for capesizeskip, som er på sitt høyeste på 14 år, som har drevet aksjene høyere. Analytikerne som følger selskapene har heller ikke sett særlig store mørke skyer i horisonten. I mars jekket Frode Mørkedal i Clarksons opp sine forventninger til ratene og nå gjør analytikerkollega Petter Haugen i ABG Sundal Collier endringer. Markedet har nemlig utviklet seg enda bedre enn det analytikeren så for seg.

– Til tross for god aksjeutvikling siden siste sektoroppdatering, gjentar vi kjøp på alle aksjer, essensielt fordi vi mener 2025 og 2026 ligger an til å bli de beste årene siden før Finanskrisen. Himalaya er aksjen med best oppside nå, men ikke feil å eie Golden Ocean og 2020 Bulkers heller, sier Haugen til Finansavisen.

Avhenger av Kina

Den bakenforliggende optimismen er først og fremst historisk lav flåtevekst. Til tross for at rater og skipsverdier har steget kraftig siste halvår, har ikke ordreboka vokst nevneverdig.

– Nå er flåte-til-ordrebok på 9 prosent, opp fra 8 prosent for seks måneder tilbake. Med forsiktige skrapingsestimater blir neste tre års flåtevekst 2 prosent pr.år i snitt, hvilket i så fall vil være 20 års lav, sier Haugen.

Hoveddriveren for tørrbulkmarkedet er veksten og etterspørselen fra Kina. Selv om kinesisk import har vært sterk i år, med oppgang i import av både jernmalm og kull, mener Haugen det er lett å se uromomenter fra landet.

Det kinesiske boligmarkedet preges av fallende priser og det er svak underliggende etterspørsel etter stål samtidig som målinger viser at forbrukertilliten er lav. På den positive siden har man India, der stålproduksjonen er opp 15 prosent så langt i år og forbrukertilliten endelig er tilbake på nivåer fra 2019.

– På etterspørselssiden er det, som alltid, dårligere visibilitet, og hvis man er negativ til Kina kan man selvsagt forvente lav eller negativ etterspørselsvekst, og da blir det opplagt ikke bra i bulk heller. Men med våre estimater vil flåteutnyttelsen passere 90 prosent i år og stige videre til 93 prosent neste år. Da skal man eie bulk, sier Haugen.

SPÅR VIDERE OPPTUR: Analytiker Petter Haugen i ABG Sundal Collier tror oppturen i tørrbulk skal fortsette. Foto: Thomas Bjørnflaten

Til tross for at ratene har løftet seg mye har ikke ordreboken for nye tørrbulkskip beveget seg nevneverdig. Derfor gjør Haugen få endringer i sine beregninger for flåtevekst, noe som gjør han positiv til at markedet skal fortsette oppover. Han mener etterspørselen etter å frakte varer vil overstige flåteveksten, og tror at utnyttelsen av skipene vil bedre seg noe i årene fremover.

Haugen spår daglige capesize-rater i spotmarkedet på 29.000 dollar i 2024, 45.000 dollar i 2025 og 57.000 dollar i 2026. For den mindre skipstypen Panamax og Supramax vil ratene ligge på mellom 15-17.000 dollar i 2024, økende til 22-24.000 i 2025 og 26-29.000 i 2025.

Analytikeren mener etterspørselsveksten målt i tonnmil vil være på 6 prosent i år, fallende til 4 prosent i 2025 og 3 prosent i 2026. Bakgrunnen for anslagene er forutsetninger om at jernmalmarkedet vil stige 5 prosent årlig i årene 2024 til 2026 og at kull vil økte 6 prosent i 2024 og 2 prosent i 2025 og 2026.

Siden Haugens siste tørrbulkrapport i oktober i fjor har prisene på skip steget mye, men på grunn av høyere rater forventer analytikeren en oppside på ytterligere 10 prosent.

50 prosent oppside

Haugen har hatt kjøpsanbefalinger på de børsnoterte bulkrederiene og disse opprettholdes. Han jekker imidlertid opp kursmålene på 2020 Bulkers, Belships, Golden Ocean, Himalayah Shipping, Klaveness Combination Carriers, med en gjennomsnittlig oppside på 50 prosent.

Oversikt over meglerhusets kursmål

 
Aksje Kursmål i NOK
2020 Bulkers 214 (189)
Belships 41 (21)
Golden Ocean 204 (147)
Himalaya Shipping 130 (88)
Klaveness Combination Carriers 147 (125)

* Tidligere kursmål i parantes.