<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Småskipene banker VLCC-ene

Vanligvis tjener VLCC-ene langt mer enn de mindre skipstypene. I 2024 har de imidlertid hengt etter både suezmax-er, aframax-er og de største produkttankskipene.

Publisert 2. mai 2024 kl. 14.17
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 423 ord
OPTIMIST: – Det er all grunn til fortsatt å være optimist på et fundamentalt sterkt tankmarked, sier Ole-Rikard Hammer i Arctic Securities. Foto: Iván Kverme

– Med rater på mellom 40.000 og 50.000 pr. dag i de fleste segmentene i det som presumptivt utgjør lavsesongen så må tankmarkedet sies å være bra, særlig når det hensyntas at Opec fortsetter med produksjonskutt og eksporten fra Midtøsten er cirka 10 prosent lavere enn for et år siden, sier analytiker Ole-Rikard Hammer i Arctic Securities.

Snittinntjeningen for en VLCC ligger så langt i år på rundt 46.000 dollar dagen. Det er lavere enn i både suezmax-, aframax- og LR2 (produkttank)-segmentene.

– Ja, VLCC-ene fortsetter å henge etter. De har normalt en vesentlig høyere inntjening enn de mindre skipene. Vi tilskriver dette det faktum at nettopp Midtøsten er deres viktigste lasteområde og i tillegg så har volumene til Kina, den suverent største importøren, ikke hatt noen vekst i importen så langt i år, sier Hammer.

Økt aktivitetsnivå

Den seneste uken har det vært økt aktivitet og en viss rateoppgang i stortankmarkedet og VLCC-raten (VLCC-er uten scrubbere) har igjen krabbet over 40.000 dollar dagen.

HENGER ETTER: VLCC-ene har i år hengt etter både suezmax-er, aframax-er og de største produkttankskipene. Foto: Euronav

– Hovedårsaken til at markedet har strammet seg noe til er økt etterspørsel i verdensmarkedet etter olje fra USA, hovedsakelig fra asiatiske raffinerier, som vil sikre seg mot mulige avbrekk i forsyningene fra Midtøsten, som de er helt avhengige av. Amerikansk eksport, som utgjør cirka 10 prosent av sjøverts handel med råolje, er derfor igjen på stigende trend.

De lengre distansene til Asia gjør at tonnmil øker og det er også økt eksport fra Brasil og nykommeren Guyana som drar i samme retning.

– Dersom dette representerer et trendskifte så vil det bety at lavsesongen har vært oppsiktsvekkende kort. Uansett så tyder det på at befrakterne synes disse ratenivåene er interessant å dekke seg inn på, hvilket i seg selv er et interessant signal.

Venter økt Opec-produksjon

Arctic-analytikeren mener at syretesten blir om vi får et rateoppsving på forsommeren som normalt, og som muligens allerede har begynt nå. Utover det så mener han at alt ligger til rette for at Opec+ igjen vil måtte øke oljeproduksjonen og eksporten i annet halvår for å hindre en for sterk oppgang i oljeprisen.

– Der det imidlertid ikke kommer noen økning, er på flåtesiden, som vil være preget av den oppsiktsvekkende lave ordreboken de neste to årene. Selv om kontraheringene nå er økende så er det fra et veldig lavt nivå og vil først få effekt fra slutten av 2026. Det er derfor all grunn til å fortsatt være optimist på et fundamentalt sterkt tankmarked, men sesongsvingninger vil alltid være gjeldende, sier Hammer.