I prosjektet legges det opp til en betydelig andel batteridrift med offshorelading.
Ifølge Enova, som har bevilget støtten, anslår prosjektet opptil 42 prosent reduksjon i drivstofforbruk, og er dessuten klargjort for fremtidig nullutslippsdrivstoff.
Det er Hunters datterselskap Hunter Maritime Advisors som har utviklet skipene av typen commissioning service operation vessels; CSOV-er.
På egen kjøl
– Vi har ingen planer om å drive en «solarium og kebabsjappe». Dersom vi tar dette videre vil det være på egen kjøl, helt separat fra chartering-virksomheten i stortank som selskapet driver i dag. Det sier Hunter Group-sjefen Erik A.S. Frydendal til Finansavisen.
Etter at Hunter solgte sine siste VLCC-skip valgte selskapet å satse på ny i dette markedet ved å leie inn to skip som sluttes videre basert på indeks.
Det er hentet inn cirka 150 millioner kroner i ny egenkapital til denne satsingen som selskapet totalt har kommittert 200 millioner kroner til.
– Positive til markedet
– De fundamentale forholdene styrker seg, og vi er positive til CSOV-markedet fremover, men kapitalmarkedet er åpenbart ikke villig til å ta dette innover seg pr. i dag, sier Frydendal.
Hvis og når markedsforholdene blir gunstige, vil CSOV-prosjektet bli utviklet på selvstendig basis, fremgår det av en børsmelding fra selskapet torsdag.
Siden årsskiftet har Hunter-aksjen steget 26,2 prosent til 2,70 kroner på Oslo Børs.