<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Spår MPC Container Ships ned 25 prosent

DNB-analytiker Jørgen Lian mener MPC Container Ships er for høyt priset og spår aksjen ned 25 prosent.

Publisert 29. mai
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 431 ord
Article lead
lead
SPÅR BØRSNEDTUR FOR MPCC: - En prising i MPCC som reflekterer et vedvarende godt marked for alle åpne dager ut 2026 blir for godt til å være sant, sier Jørgen Lian. Foto: Iván Kverme

Etter et par tungt år på børsen har MPC Container Ships (MPCC) gått som en kule på børsen de seneste to månedene. Siden aksjen snudde oppover igjen mot slutten av mars har kursen steget med hele 87 prosent til 21,71 kroner. DNB-analytiker Jørgen Lian mener nå at MPCC er i dyreste laget og onsdag var han og analytikerkollegene, Jostein Aschjem og Johannes Steinsbø Fylkesnes, ute med en ny salgsanbefaling på aksjen. DNB-analytikerne tar riktig nok opp kursmålet opp fra 15,7 til 16,3 kroner, men mener fortsatt at MPCC-aksjen prises for høyt.

— Markedet i dag er sterkere enn vi hadde trodd og det gir muligheter for MPCC å bygge sin backlog i ukene og månedene fremover. Imidlertid klarer vi ikke å forsvare at containermarkedet skal være så stramt på sikt med en fortsatt betydelig flåtevekst de neste månedene, sier Jørgen Lian.

Skyhøy flåtevekst

Ifølge DNB Markets-analytikeren er volumene marginalt opp globalt over tid med 1,5 prosents årlig vekst for første kvartal siden 2019, eller 8 prosent totalt, mot en tilsvarende flåtevekst på 28 prosent. Fra 2021 er volumveksten omtrent null mot flåtevekst på 20 prosent, samtidig som andelen skip i havnekø er ned fra 25 prosent av flåten i 2021-2022 til 17-18 prosent i dag.

— Omdirigeringen av skip rundt Afrika har virket i positiv retning, men det er likevel snakk om kun 20-25 prosent av volumene, som har sett kanskje 25 prosent lengre seilingstider på. Legger man godviljen til og sier at situasjonen i Rødehavet slår ut 10 prosent på totalen, burde likevel markedet være dårligere stilt allerede i dag enn i 2019. Om ikke det var nok, har vi ytterligere 10 prosent flåtevekst foran oss de neste 12 månedene.

OPPTUR. Containerskipmarkedet har mot alle odds strammet seg til i 2024. MPCC

For godt til å være sant

Lian mener at dette er overordnet for containersektoren, men at for MPCCs vedkommende bør den forbigående styrken i markedet forringe kundenes vilje til å bygge opp en uforsvarlig kostnadsbase ved å inngå lange kontrakter på høye rater en gang til.

— Det vil være lommer av muligheter, men synet vårt er at dette blir en kortvarig glede og en langvarig svie for sektoren. En prising i MPCC som reflekterer et vedvarende godt marked for alle åpne dager ut 2026 blir dermed for godt til å være sant. Derfor holder vi oss til en salgsanbefaling etter at aksjen har levert fantastisk avkastning til aksjonærene sine nok en gang de siste månedene, sier han.v