– Vi tror potensialet i dag er best i tørrlast og bilfrakt inn i 2025. Capesizeratene fortsetter å overraske på oppside, til tross for tilsynelatende svakere kinesisk vekst. Aksjene er etter vårt syn billige både på NAV og løpende dividende-yield og skipsverdiene stiger fordi nettopp kinesiske redere sveiper opp nær sagt alt de kommer over av capesizetonnasje. Bilfrakt mener vi fortsatt er noe misforstått, med altfor mye fokus på en ordrebok, og for lite fokus på kontraktstrukturer og at volumer allerede er ganske lave, sier han.
Himalaya Shipping og 2020 Bulkers er Haavaldsens tørrlastfavoritter.
– Begge er rene capesizespill med moderne flåter og klare policyer om at alt de tjener skal betales ut. Direkteavkastning kan komme opp i på 15-20 prosent dersom ratene holder seg på nåværende nivåer.
Innenfor bilskip foretrekker han Wallenius Wilhelmsen.
– Wallenius Wilhelmsen kan fint betale ut 20 prosent av dagens markedsverdi de neste seks månedene, og vi tror de vil tjene enda mer i 2025 enn de gjør i år. Fantastisk kontantkonvertering, og justerer man ut utbyttebetalingene er aksjen priset på en EV/EBITDA på under to på våre 2025-multipler.
Nedtur i stortank
I september 2022 sto Haavaldsen på talerstolen på Pareto-konferansen og hevdet at tankmarkedet var på vei inn i en supersyklus. I fjor mente at utsiktene så enda bedre ut og han spådde et fyrverkeri i produkttank. Produkttankmarkedet har da også sprudlet det seneste året, mens VLCC-markedet har utviklet seg svakere enn det både Haavaldsen og resten av analytikerkorpset hadde sett for seg.
– Det siste året har ikke etterspørselen utviklet seg like sterkt som markedet trodde, og når OPEC tydelig ønsker å begrense nedsiden blir da ikke volumveksten i markedet som forventet, sier han.
I tillegg har det økte omfanget av russisk og iransk olje stjålet markedsandeler fra «legale» fat, noe som også har gjort at markedet for de vestlige tankspillerne egentlig ikke har vokst.
Toppen nådd i produkttank
På produkt mener han at bildet et noe annet. Det har man også, i mye større grad enn i stortank, hatt en sterk positiv effekt av det som har skjedd i Rødehavet. Inn i 2025 er det ifølge Preto-analytikeren mer makro-usikkerhet enn på lenge, og nå i det siste særlig rundt kinesisk vekst. Dette skaper usikkerhet i oljemarkedet, og raffinerimarginene har svekket seg betraktelig.
– Vi tror imidlertid at stortank-ratene vil bli høyere enn de har vært i 2024, men dette er selvfølgelig allerede forventet.
For produkt mener han at bildet er noe mer komplisert. I dette segmentet har man tjent mer på geopolitiske faktorer som kanskje ikke vedvarer, samtidig som flåteveksten vil ta seg opp betraktelig i andre halvår 2025.
– Vi tror på en «peak» i produkttank nå fjerde kvartal, mens stortank nok vil se bedre markeder neste år. Dette vil selvsagt være avhengig av fortsatt vekst i underliggende oljeetterspørsel. På litt lengre sikt er den aldrende flåten, der produktiviteten faller betraktelig etter 17-18 år, betyr at vi egentlig tror på netto fall i for eksempel VLCC-kapasiteten gjennom 2028.
Bull på Frontline
Eirik Haavaldsen var skuffet over andre kvartalstallene til Frontline og spådde aksjen ned da tankgiganten la frem resultatene den 30. august. Nå mener han at det kan være på tide å plukke opp aksjen igjen.
– Vi tror VLCC-markedet vil styrke seg betraktelig i fjerde kvartal, så lenge OPEC+ ikke kutter ytterligere. Sentimentet nå er fryktelig, men det tror vi vil endre seg når ratene stiger. Lav flåtevekst neste år, og Frontline på marginal premie til NAV har historisk vært meget bra å plukke opp, sier han.
Eirik Haavaldsens shippingfavoritter
Himalaya Shipping
2020 Bulkers
Frontline