Höegh Autoliners leverte et nettoresultat på 192 millioner dollar i tredje kvartal. Det var 26 millioner dollar sterkere enn det konsensusestimatet fra analytikerne indikerte og 50 millioner dollar svakere/sterkere i samme periode i fjor.
Bilskipsmarkedet har vært sterkt de seneste kvartalene og Höegh Autoliners har benyttet det sterke markedet til å inngå en rekke nye kontrakter på høye ratenivåer med flere av rederiet sentrale kunder.
Rederiet har valgt å prioritere forutsigbarhet i form av kontraktsdekning og styrer mot et mål om at 80 prosent av lasten skal være kontraktsvolumer. Flere slike avtaler er i år forlenget til det som beskrives som attraktive nivåer og for lange perioder.
Tilbudssiden i markedet er fortsatt stram til tross for at ordreboken har gått kraftig i været det seneste året. Hovedtyngden leveres først i andre halvår 2025 og utover i 2026/27/28. Selv har Höegh et stort investeringsprogram og rederiet har inngått avtale om bygging av 12 bilskip i den såkalte «Aurora»-klassen.
Kraftig kursoppgang
Höegh Autoliners-aksjen har gått som en kule etter at bilskipsrederiet var tilbake på Oslo Børs i november 2021. Aksjen er opp voldsomme 750 prosent i løpet av denne perioden. Også i år har pilene pekt oppover for Höegh Autoliners på børsen og aksjen er oppe sterke 74 prosent siden årsskiftet.
Medregnet utbyttet for tredje kvartal vil eierne ha fått drøye 1,1 milliarder dollar inn på konto siden september 2022.
Saken oppdateres