<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Nytt Klaveness-utbytte

Klaveness Combination Carriers øker inntjeningen til tross for et noe svakere fraktmarked.

Publisert 30. okt.
Oppdatert 30. okt.
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 275 ord
Article lead
lead
VEKSLER MELLOM TØRT OG VÅTT: Adm. direktør Engebret Dahm i Klaveness Combination Carriers styrer en flåte på 16 skip som til forskjell fra standard tank- og bulkskip både kan frakte oljeprodukter og tørre bulklaster. Foto: Thomas Bjørnflaten
VEKSLER MELLOM TØRT OG VÅTT: Adm. direktør Engebret Dahm i Klaveness Combination Carriers styrer en flåte på 16 skip som til forskjell fra standard tank- og bulkskip både kan frakte oljeprodukter og tørre bulklaster. Foto: Thomas Bjørnflaten

I tredje kvartal oppnådde rederiet et resulktat på 21,7 millioner dollar, opp fra 16.3 millioner dollar på samme tid i fjor.

– Vi leverte sterke resultater i kvartalet til tross for mer utfordrende markeder med betydelig svakere produkttankmarkeder, sier rederisjef Engebret Dahm.

– Våre Cleanbu-skip hadde mer effektiv kombinasjonstrading, noe som påvirket både inntjeningen og utslippene positivt, og begge segmentene presterte bedre enn standard tørrbulk- og produkttankmarkeder, sier han.

Men sammenlignet med den foregående tremånedersperioden i år, april-juni, var dagraten lavere, særlig for de såkalte Cabu-skipene. For disse falt timecharterraten pr. dag fra 37.656 dollar pr. skip pr. dag til 29.668 dollar. Midlertidig reduserte volumer av kaustisk soda forklarer ifølge selskapet deler av dette fallet. 

For Cleanbu-flåten var nedgangen vesentlig mindre; her endte den oppnådde dagraten på 38.673 dollar, mot 39.093 dollar i andre kvartal.

Utnytter ubalanser

Klaveness Combination Carriers (KCC) eier og opererer 16 kombinasjonsskip som kan transportere både både våte og tørre laster. Fartøyene opererer i ruter der de kombinerer tørr- og våtlast med minimalt ballastbehov og utnytter ubalanser i handelsstrømmene.

Rederiet, som kontrolleres av skipsreder Trond Harald Klaveness, venter lavere forskjell mellom tørrbulk- og tankrater fremover og regner med at kombinasjonsskipene vil generere en «overlegen verdiskapning».

– Under slike markedsforhold vil høyere effektivitet på våre kombinasjonsskip gi en bedre inntjening sammenlignet med standardfartøyer, noe som støtter fortsatt sterke finansielle resultater og utbytte til våre aksjonærer, sier Dahm.

For tredje kvartal betaler selskapet et utbytte på 0,30 dollar pr. aksje, tilsvarende 18,1 millioner dollar.

KLAVENESS COMBINATION CARRIERS

(Mill. dollar) 3.kv./24 3.kv./23
Driftsinntekter 72,7 65,2
EBITDA 32,6 27,9
Driftsresultat 25 20
Resultat 21,7 16,3