Oslo (Infront TDN Direkt): Norwegian venter et driftsresultat på 2,1-2,4 milliarder kroner i 2024, sammenlignet med tidligere guiding på 2,1-2,6 milliarder kroner. Samtidig ventes enhetskostnaden ekskludert drivstoff fortsatt å øke med en lav ensifret prosent sammenlignet med 2023.
Det fremgår av selskapets kvartalsrapport fredag.
Norwegian venter nå en produksjon på 36.500 millioner setekilometer i 2024, sammenlignet med tidligere guiding på 36.000 millioner setekilometer. Dette tilsvarer en vekst på 13 prosent fra 2023, opp fra 12 prosent tidligere.
Produksjonsveksten på årsbasis er ventet å bli 18 prosent i fjerde kvartal, sammenlignet med guidingen på 16 prosent fra andre kvartal.
Samtidig har Norwegian for å matche produksjonen til den sesongmessige lavere etterspørselen i vintersesongen redusert kapasiteten for de kommende månedene med 25 til 35 prosent, sammenlignet med slutten av tredje kvartal.
Selskapet skriver videre at mens dagens bookingtrender har avtatt av sesongmessige årsaker, er bookingmomentumet for fjerde kvartal oppmuntrende på tvers av gruppen, både for fritid- og forretningsreiser. Visibiliteten for første kvartal 2025 og utover fortsatt er begrenset.
Norwegian venter å ha rundt 90 fly i sommersesongen 2025, mens de ved fremleggelsen av andre kvartal 2024 ventet å ha over 90 fly i sommersesongen 2025. Dagens flåte er på 86 fly. Veksten for helåret 2025 ventes fortsatt å avta sammenlignet med 2024 på grunn av leveringsforsinkelser fra flyprodusenten Boeing.
"Streiken blant Boeing fagforeningsmedlemmer fra september forventes å forverre leveringsforsinkelsene, men den endelige effekten av Boeing-streiken er fortsatt usikker", skriver Norwegian.
Prognosene er basert på gjeldende valuta- og flydrivstoffterminpriser for resten av året.
"Disse prognosene er usikre, og selskapet er oppmerksom på endringer knyttet til forbrukernes sentiment, flyleveringsforsinkelser og det generelle makromiljøet, som kan påvirke prognosene betydelig", skriver selskapet.