Bilmessen i München er i gang, og Mercedes presenterte mandag sin nær produksjonsklare CLA sedan som er vurdert til å kunne kjøre mer enn 750 kilometer på én lading, melder Bloomberg.
Dette overgår alle Tesla-modeller, inklusive den oppdaterte Model 3. Bilen er den første basert på den tyske produsentens kommende elbilplattform – med et batterisystem som kan tilføre 400 kilometer rekkevidde på bare 15 minutters lading.
– Vi tar det til neste nivå. Denne bilen er ekstremt viktig av innovasjonsgrunner, og for å presse grensene for hva vi kan gjøre med en serieprodusert bil, sa teknologidirektør i Mercedes, Markus Schäfer, i et intervju med nyhetsbyrået søndag.
Kostnadsgap
Mercedes har slitt med salget i Kina, og har i likhet med Tesla kuttet prisene for å kunne hevde seg i verdens største elbilmarked. Kinesiske elbilkjøpere velger i økende grad lokale merker som BYD og Nio – som har vært flinkere til å lage elbiler med programvare tilpasset lokale preferanser. I tillegg produserer de billigere.
– Vi må tette kostnadsgapet til noen kinesiske aktører som startet med elbiler en generasjon tidligere. Når produksjonskostnadene synker, vil prisene også gå ned, sier Renault-sjef Luca de Meo til Reuters.
Han trekker frem at deres egen R5, som kommer neste år, vil være 25-30 prosent billigere enn produsentens elektriske Scenic- og Megane-modeller.
Volkswagen sikter mot å halvere batterikostnadene gjennom sine partnerskap i Kina.
– Vi er nødt til å jobbe hardt på kostnadssiden, sier konsernsjef Oliver Blume ifølge nyhetsbyrået til pressen.
Spiser seg inn
Kinesiske elbilprodusenter spiser seg mer og mer inn på det europeiske markedet, og ifølge bilkonsulentene i Inovev er 8 prosent av alle elbiler solgt i Europa så langt i år kinesiskproduserte. Dette er opp fra 6 prosent i fjor og 4 prosent i 2021.
Omkring 41 prosent av årets utstillere i München har hovedkvarter i Asia, og antallet kinesiske utstillere har steget kraftig de siste årene – med BYD, Xpeng og batterigiganten CATL blant «headlinerne» i år.
– Det som tidligere var en demonstrasjon av den tyske bilindustriens ekstremt sterke posisjon, er nå en møteplass for progressive aktører fra hele verden, særlig Kina, sier Fabian Brandt i konsulenthuset Oliver Wyman.