Konkurransen fortsetter å tilspisse seg i verdens største marked for elbiler. Huawei Technologies har fått inn over 50.000 bestillinger av sin oppgraderte Aito M7 på de 25 dagene siden lanseringen i september – og analytikerne i Morgan Stanley lar seg begeistre.
«Aito M7-suksessen er ubestridelig. Investorer bør i økende grad fokusere på potensiell motvind fra andre Huawei-elbiler som skal lanseres senere i år», går det ifølge Bloomberg frem av et kundenotat skrevet av Cindy Huang.
Potensielle ofre
Investorene jubler også, ettersom Huaweis produksjonspartner Seres – til tross for et kursfall på 2,5 prosent onsdag – har steget over 50 prosent på Shanghai-børsen siden Aito M7-lanseringen. I samme periode har konkurrenter som BYD og Tesla falt.
Suksessen kan ifølge analytikere delvis tilskrives Huaweis høye forsknings- og utviklingskapasitet, og den sterke appellen blant forbrukere i Kina der selskapet har et stort nettverk av mobiltelefonbutikker.
«Potensielle ofre for M7-ordreboomen inkluderer Li Auto, Teslas Model Y, XPeng-modellene G6/G9 og BYD-modellen Tang. Investorer bør følge med på lanseringene av Aito M9 og en annen Huawei-støttet bil, Luxeed S7, før nyttår, da aksjene vil reagere før de endelige salgstallene foreligger», skriver Huang videre om Aito-bilen som har en startpris på 249.800 yuan (drøyt 34.000 dollar).
Et positivt image
Huawei er globalt sett kanskje mest kjent for sin rolle i den pågående tech-krigen mellom USA og Kina, men blant kinesere er imaget positivt og selskapet blir ifølge nyhetsbyrået ofte sett på som et symbol på landets teknologiske selvstendighet.
– Den nye M7-en får fotfeste grunnet oppgradert, Huawei-utviklede teknologier innen ADAS (advanced driver-assistance systems) og «connectivity», konkurransedyktig prising og økt trafikk i visningrommet takket være Huaweis nye Mate 60-telefon," sier Bloomberg Intelligence Joanna Chen.