<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

AI: – Et tog ingen har råd til å miste

Microsofts AI-bot er sluppet for små og mellomstore bedrifter. – Dropp den transformative AI-en og sats på det enkle, råder konsulentsjef.

Publisert 28. jan. 2024 kl. 13.17
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 414 ord
DET ENKLE FØRST: Morten Sælemyr, daglig leder i Microsoft-konsulenthuset Inspirit365, mener selskaper må prioritere de enkle oppavene for å lære organisasjonen AI. Foto: Øystein Haara

Microsoft åpnet nylig AI-assistenten Copilot for små og mellomstore bedrifter uten krav til et minsteantall lisenser. I tillegg vil privatkunder som betaler for Microsoft 365 nå kunne registrere seg for en ny betalt versjon av programvaren.

Interessen for og forventningene til Copilot er enorme, både blant norske selskaper og fra investorene, som midlertidig så Microsoft krype forbi Apple i markedsverdi drevet av AI-hypen.

Oppdateringen innebærer at langt flere nå vil få tilgang til Microsofts AI-bot, som er basert på OpenAIs enormt populære ChatGPT-tjeneste.

Programvaren som frem til i dag har vært tilgjengelig for brukere med over 300 lisenser eller betaler 30 dollar pr. måned, vil få en betydelig økt brukerbasen som skal dekke kostnadene forbundet med bygging og drift av datasentre nødvendig for å drive AI-veksten.

To år på å omstille

Skeptikere hevder at det å fyre opp under AI-hypen kan bidra til forhastet og uansvarlig utvikling blant selskaper som er redd for å bli akterutseilt. Ifølge daglig leder Morten Sælemyr i Microsoft-konsulenthuset Inspirit365 er det en teknologi ingen har råd til å ignorere.

– Det er selskaper som kan tenke seg å vente ut første fase til det kommet en mer polert utgave. Dette er imidlertid et teknologikappløp og et tog ingen har råd til å miste. Du har i praksis de to neste årene på å omstille bedriften, mener Morten Sælemyr, daglig leder i Microsoft-konsulenthuset Inspirit365.

Copilot lover å øke produktiviteten ved å skrive dokumentutkast, oppsummere eposter og lage presentasjoner i Microsoft-programvare som Word, Excel, PowerPoint og Teams –tidsbesparelser som over tid skal gjøre at selskaper skal kunne redusere kostnader og effektivisere intern ressursallokering.

Spesielt IT-utviklernes kapasitet ventes å øke drastisk, noe som vil resultere i redusert utviklingstid og bedre utnyttelse av selskapers teknologer.

Slår inn i 2026

AI-verktøyene vil konkurrere om folks tid, og ifølge Sælemyr er det ikke den transformative, men den «hverdagslige AI-en» som Copilot representerer man bør konsentrere seg om først.

– Investeringen og risikoen forbundet med transformative AI-initiativer er for de fleste for omfattende. Copilot integreres sømløst i eksisterende systemer, og hjelper å effektivisere rutineoppgaver, hevder han.

Sælemyr understreker behovet for å integrere AI på tvers av alle aspekter av virksomheten og samt stimulere organisasjonslæring internt.

– Gevinsteffekten av AI-investeringer vil trolig være nøytral eller til og med negativ til å begynne med, og det spås at det først i 2026 vil gi reell, positiv effekt, sier Sælemyr.

– Det betyr ikke at det er like greit å sitte på gjerdet. Det er først når organisasjonen begynner å tilpasse seg og utnytte AI fullt ut at de positive effektene vil materialisere seg.