<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Satser på kunstig intelligens

Som følge av sterk underliggende vekst innenfor kunstig intelligens ønsker Walt Disney nå å kaste seg på bølgen. 

Publisert 1. nov. 20:25
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 362 ord
KASTER SEG PÅ: Walt Disney følger trenden og kaster seg på KI-bølgen.  Foto: Bloomberg

Walt Disney oppretter en ny satsning for å utforske selskapets bruk av nye teknologier som kunstig intelligens og blandet virkelighet, ettersom mediegiganten utforsker applikasjoner på tvers av sine film-, TV- og fornøyelsesparkavdeling. Den nyopprettede avdelingen, kalt «Office of Technology Enablement», skal ledes av Jamie Voris, teknologidirektøren for filmstudioet, som ledet utviklingen av Disneys app for Apple Vision Pro med blandet virkelighet, ifølge en e-post Reuters har fått innsyn i. Eddie Drake vil etterfølge Voris som teknologidirektør for studioet.

«Tempoet og omfanget av fremgangen innen AI og XR (utvidet virkelighet) er betydelig og vil fortsette å påvirke forbrukeropplevelser, kreative initiativer og våre virksomheter i årene som kommer — noe som gjør det avgjørende at Disney utforsker de spennende mulighetene og navigerer gjennom de potensielle risikoene,» skrev Disney Entertainment-medformann Alan Bergman. «Opprettelsen av denne avdelingen understreker vår dedikasjon til å gjøre nettopp det.»

Bergman understreker at enheten vil fokusere på teknologiområder som AI og blandet virkelighet som opplever underliggende sterk vekst, som kombinerer det fysiske og digitale. Den vil ikke sentralisere arbeidet rundt disse prosjektene, men heller sørge for at de ulike prosjektene rundt i selskapet passer inn i den bredere strategien.

Reuters rapporterte først at Disney hadde dannet en arbeidsgruppe for å studere kunstig intelligens og hvordan det kan brukes på tvers av underholdningskonsernet. Ulike avdelinger innen Disney utforsker bruksområder for utvidet virkelighet, som plasserer digitale elementer i den virkelige verden; virtuell virkelighet, som lar brukeren oppleve et simulert miljø; og blandet virkelighet, som kombinerer begge.

Disney har bygget opp kompetanse på tvers av organisasjonen for å utnytte den fremvoksende teknologien. For eksempel kom Kyle Laughlin, en Disney-veteran med bakgrunn innen utvidet og virtuell virkelighet og KI, tilbake til selskapet i mars som senior visepresident for forskning og utvikling for Walt Disney Imagineering, den kreative avdelingen bak Disneys fornøyelsesparkattraksjoner. Han forlot kortvarig Disney i 2019 for å lede Amazons Alexa Gadgets-divisjon.

Mens Meta og Snap har lansert en ny generasjon briller som gir forbrukerne et mer stilig alternativ til tunge VR-briller, har Disney satt sammen et team i kullissene som fokuserer på hvordan teknologien best kan utnyttes til å skape nye opplevelser både i selskapets fornøyelsesparker og i kundenes hjem, ifølge flere kilder som har snakket med Reuters.